Lengyel kamionosok és mezőgazdasági termelők éjjel-nappal tartó blokád alá vették az egyik legforgalmasabb ukrán határátkelőhelyet, kiterjesztve ezzel a tiltakozást, amely miatt több mint ezer teherautó állt már napok óta kilométeres sorokban.
A kamionosok, akik most a Medyka átkelőt és három másik átlépési pontot is blokkolnak, arra panaszkodnak, hogy vesztésre állnak az ukrán cégekkel szemben, amelyek olcsóbb árakat kínálnak szolgáltatásaikért, és amelyek az Európai Unión belül szállítanak árukat, nem pedig Ukrajna és az Ukrajnával határos országok között.
"Szeretném minél hamarabb befejezni ezt a tiltakozást, mert ez ugyanolyan megterhelő számunkra, mint a körülöttünk élők számára" - mondta Tomasz Borkowski, a Szállítmányozók és Közlekedési Munkáltatók Védelmi Bizottságának, egy lengyel szakszervezetnek a vezetője. Hozzátette:
Nem áll szándékunkban feladni, és addig állunk, amíg meg nem kapjuk a feltételeinket".
A lengyel kamionosok november 6-án kezdték meg tiltakozásukat, azt követelve, hogy az Európai Unió vezessen be újra engedélyezési rendszert a blokkba belépő ukrán kamionosok és az Ukrajnába belépő uniós kamionosok számára, a humanitárius segélyek és a katonai szállítmányok kivételével. A rendszert ugyanis feloldották, miután Oroszország 2022-ben megszállta az országot.
A kamionosok azt is szeretnék, ha az Európai Unióból érkező üres teherautókat kizárnák az ukrajnai elektronikus sorbanállási rendszerből, és intézkedéseket hoznának annak megakadályozására, hogy fehérorosz és orosz fuvarozók a szankciók megkerülése érdekében cégeket alapítsanak Lengyelországban.
A lengyel határőrség adatai szerint jelenleg 91 órát kell várakozniuk a teherautóknak az Ukrajnával közös nyolc közúti határátkelőhely közül Medykánál.
Andrzej Adamczyk korábbi lengyel infrastruktúráért felelős miniszter levélben kérte Ukrajnát, hogy az üres teherautókkal közlekedő uniós járművezetők legalább két határátkelőhelyen mentesüljenek az elektronikus sorban állás alól - közölte minisztériuma közleményében. A tárca azt is közölte, hogy Adamczyk felkérte Adina Văleant, az Európai Bizottság közlekedési biztosát, hogy hozzon létre egy vegyes bizottságot annak elemzésére, hogy milyen hatásai lennének az engedélykötelezettség feloldásának a blokk közlekedési piacán. "Az igazság az, hogy teljesen elfogadhatatlannak tartom a helyzetet a lengyel-ukrán határon" - mondta Adina Vălean. Beszélt ugyanakkor arról is, hogy bár támogatja az emberek jogát a tiltakozáshoz, az egész EU-t, nem beszélve Ukrajnáról, amely jelenleg háborúban áll, nem lehet túszul ejteni a külső határaink lezárásával. Ez ilyen egyszerű.
A kamionosok szerint azonban sem a leköszönt lengyel kormány, sem pedig a múlt havi országos választások után hatalomra került koalíció nem mutatott érdeklődést a problémáik iránt.
Az Európai Bizottság élesen elítélte a lengyel kamionosok és mezőgazdasági termelők által kezdeményezett ukrán határblokádot és jogi lépésekkel fenyegette meg a varsói kormányt.
"Nincs jóhiszeműség a megoldás keresésében." - mondta Vălean. "Szinte teljesen hiányzik a lengyel hatóságok részvétele. Azért mondom ezt, mert a lengyel hatóságoknak kellene betartatniuk a törvényt az említett határon" - tette hozzá. A biztos szerint létezik egy lista "technikai intézkedésekről", amelyek enyhíthetnék a feszültséget és helyreállíthatnák a tranzitot, de ezeket "a lengyel félnek el kell fogadnia".
"Folytatjuk a párbeszédet, de fenntartjuk magunknak a jogot, hogy Bizottságként akár jogsértési eljárással is beavatkozzunk azokkal szemben, akik nem tartják be a szabályokat és nem alkalmazzák a törvényt" - jegyezte meg Vălean.
Medykában a kamionosok csatlakoztak a mezőgazdasági termelők által szervezett tiltakozáshoz, akik azt követelik, hogy a kormány továbbra is támogassa őket az alacsony gabonaárak kezelésében. A tiltakozók szerint Medyka állomáson óránként két teherautót engednek át, a humanitárius segélyek és a háborús szállítmányok esetében kivételt képeznek.
Szemlézte: Chirico Valentin
Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon