Blog

Egyre drágább az olaj Ausztráliában

A kőolajszármazékok dráguló tendenciája az ausztrál gazdaságba is begyűrűzött. Sok családot ér negatívan a változás – írja Shannon Molloy.

sydney1.jpg

A kőolajszármazékok dráguló tendenciája az ausztrál gazdaságba is begyűrűzött. Sok családot ér negatívan a változás – írja Shannon Molloy.

Ausztráliában, a tartományi fővárosok mindegyikében érzékenyen érinti a háztartásokat az olajárak felszökése, ugyanis az ólommentes benzin ára elérte az 1.60 dolláros literenkénti árat – kisvárosokban vagy vidéken még rosszabb lehet a helyzet. A cikkben említett tanulmány az elmúlt egy év adatait vizsgálja.

Idén Ausztráliában októberig az átlagos kőolajár 20.7%-kal növekedett. „Ez a szám tízszer akkora, mint amekkora bérnövekedést tapasztalhattak az ausztrálok ebben az évben” – mondta a kutatást vezető Graham Cooke.
„Hogy mi áll emögött? Háromszoros pech. Először is, az ausztrál dollár egyre gyengül, és eközben az olaj világpiaci ára egyre növekszik. Harmadrészt pedig az ausztrál versenyhivatal szerint a kőolaj-feldolgozók és szállítók kihasználják a helyzetet, hogy nagyobb szeletet hasíthassanak magunknak a profitból.”

A tanulmány szerint az olaj ára Sydney-ben növekedett a legnagyobb mértékben, ahol átlagosan 22.5%-kal többet kell fizetni literenként, ezt követi Canberra, ahol 21.5% a növekedés. Melbourne végzett a harmadik helyen a 20.8%-os növekedéssel, majd Brisbane 20.3, Perth és Adelaide pedig 19.3 százalékkal. A fővárosok közül Hobartot, Tasmánia fővárosát érintette a legkisebb mértékben a felszökő olajár.

„Tavalyhoz képest idén 350- 400 dollárral kell többet költenie kocsinként egy átlagos fogyasztónak” – mondta Cooke. „Ez elég jelentős változás lehet olyan családoknak, akiknek eddig is nehézséget okozott a csökkenő életszínvonal. Nagyon oda kell figyelniük, hogy osztják be jövedelmüket” – tette hozzá.

Az ausztrál versenyhivatal szerint az olajárak a földrajzi elhelyezkedéstől függően és időszakosan is változnak. Ennek ellenére, figyelmeztetnek, az árak szándékos beavatkozás hatására is változnak, és ennek a kitermelés költségeihez nincs sok közük. Éppen ezért, a hivatal megfigyeli az árakat, és a honlapukon közzéteszi a publikum számára, így az ausztráloknak érdemes lehet figyelni a trendeket, ha tudni szeretnék, mikor és hol lehet éppen olcsóbban tankolni.

Cooke dicséretesnek tartja az ötletet, kiemelve, hogy a technológia milyen előnyöket szolgáltathat, ha a költséghatékonyságról van szó. „Nagyon könnyű élő, valós időben változó olajárakat figyelemmel követni a lakóhelyed környékén. Így könnyen összehasonlíthatod az árakat, és ez alapján dönthetsz” – mondta.

A minap majd’ százezren csatlakoztak egy kétnapos benzin-sztrájkhoz, mellyel a benzinkutakat akarták bojkottálni és felhívni a figyelmüket, mennyire elege van az átlagos felhasználónak. Cooke hozzátette, egyre több ausztrál veszi fontolóra az autóhasználat alternatíváit. Az olyan kocsimegosztó szolgáltatások, mint a GoGet éppen ezért vannak térnyerésben.

Egy saját autó fenntartása az olajárak növekedése nélkül is költséges, ha a regisztrációs és fenntartási költségekre gondolunk. Épp ezért, ha nem használják őket minden nap, csak például heti egyszer, egyre kevesebb értelme van saját autót fenntartani.

További pesszimizmusra ad okot, hogy az olajárak növekedése mellett az ausztrál dollár leértékelődése is folytatódni látszik hosszú távon. Sőt, közgazdászok szerint a közeljövőben az alapkamat megemelése is várható lesz. Ekkor a növekvő törlesztőrészletek is plusz terhet róhatnak majd az ausztrálokra.

Szemlézte: Gyarmati Emese