Blog

India újra több nagyhatalom közé került

Augusztus 27-én Donald Trump amerikai elnök Indiára kivetett 50%-os büntető vámja hatályba lépett. India eddig nem megtorlással válaszolt, hanem egy gondosan megtervezett geopolitikai lépéssel jelezte elégedetlenségét az Egyesült Államok felé.

Augusztus 27-én Donald Trump amerikai elnök Indiára kivetett 50%-os büntető vámja hatályba lépett. India eddig nem megtorlással válaszolt, hanem egy gondosan megtervezett geopolitikai lépéssel jelezte elégedetlenségét az Egyesült Államok felé.

India miniszterelnöke, Narendra Modi nem volt hajlandó fogadni Donald Trump amerikai elnök több hívását egy német média beszámolója szerint, és állítólag ez váltotta ki a “büntetést”. India, amely létfontosságú amerikai partner a Kínával folytatott hosszú távú versenyben, most új külpolitikai lehetőségeket kezdett keresni.

Nemrég Modi Pekingbe utazott a Kína által vezetett Sanghaji Együttműködési Szervezet (SCO) csúcstalálkozójára. Ez Modi első kínai látogatása 2018 óta, és az India és Kína közötti kapcsolatok enyhülését jelzi, a 2020-ban a himalájai határokon folyt konfliktusok után. Modi X hírfolyamában már egy eredményes találkozóról számolt be, ahol fókuszban volt a határok menti béke Kínával.

Oroszország, amely szintén a SCO tagja, most várhatóan ki fogja használni Modi és Trump közötti szakadást Kínával együtt. India legutóbbi külpolitikai stratégiája a több hatalommal való kiegyensúlyozott együttműködés volt, különös tekintettel a technológiailag fejlett demokráciákkal való kapcsolatok kiépítésére. India szempontjából ez továbbra is ésszerű hosszú távú megközelítés, még akkor is, ha az Egyesült Államokkal való kapcsolatok feszültek.

Joe Biden volt amerikai elnök alatt Washington tolerálta ezt az egyensúlyozást, elismerve India stratégiai értékét. Az, hogy Trump ilyen hirtelen visszavonta ezt a gondosan ápolt partnerséget, belpolitikai felháborodást váltott ki. India benne van az USA top 10 import országában, 2,7%-os aránnyal, így van mit veszítenie.

Ha az 50%-os vámok sokáig érvényben maradnak, az egyes becslések szerint akár 0,8%-kal is csökkenthetik India GDP-jét. 

usavamok_1.png

Forrás: BBC

Az Egyesült Államok részéről ez a döntés drámaian eltér a korábbi stratégiájától. Az USA két évtizeden át stratégiai altruizmus politikáját folytatta Indiával szemben, türelmesen befektetve a jobb kapcsolatokba, abban a tudatban, hogy India felemelkedése az Egyesült Államok hosszú távú érdekeit szolgálja.

Ez a váltás monumentális geopolitikai önkárosításnak minősül, tekintve India kritikus pozícióját, mint Kína hosszú távú geopolitikai ellensúlyát.

Kína és Oroszország csábító alternatíva Indiának az USA helyett. Oroszországgal a meglévő védelmi és energetikai kapcsolatok bővítése kínálkozik lehetőségként, míg Kínával a kereskedelmi és diplomáciai viszony javítása jöhetne szóba, bár ezt hátráltatják a határviták és a stratégiai rivalizálás. Rövid távon mindkét ország opciót jelenthet az USA-val gyengülő együttműködés ellensúlyozására, ugyanakkor hosszú távon komoly hátrányaik vannak: sem Oroszország, sem Kína nem képes vagy hajlandó biztosítani azt a külföldi tőkét, technológiát és ipari fejlődést, amely India fenntartható növekedéséhez szükséges. A legnagyobb stratégiai kihívás pedig továbbra is az, hogyan kezelje India a térségben egyre asszertívebb Kínát.

India lehetőségeinek mérlegelésekor több szempontot is figyelembe kell venni. Először is, az Egyesült Államokkal fennálló vámvita lehet átmeneti. Trump változó álláspontja miatt elképzelhető egy kompromisszum, amely rendezi a feszültségeket. Másodszor, Oroszország és Kína hosszú távon nem képes biztosítani India számára a szükséges technológiát, befektetéseket és biztonsági garanciákat. Moszkva főként energiát kínál, Kína viszont stratégiai fenyegetést jelent. Harmadszor, India előtt nyitva áll a lehetőség, hogy partnerségeit más irányba nyissa. Erősítheti a Quad-tagokkal (Ausztrália, Japán) és Dél-Koreával való együttműködését, miközben Európával, az Egyesült Arab Emírségekkel és a délkelet-ázsiai országokkal is elmélyítheti kapcsolatait.

India sokat veszíthet az amerikai partnerség romlása miatt, ám ezzel nincs egyedül.

Más amerikai szövetségesek és partnerek vezetőihez hasonlóan Európában és Ázsiában, Modinak most egy olyan világban kell egyensúlyozni, ahol az Egyesült Államok az impulzív vezetője miatt tranzakciós, kiszámíthatatlan és kényszerítő jellegű. Ennek ellenére nem lenne bölcs dolog feladni India technológiailag fejlett demokráciákkal való együttműködési stratégiáját az autoriter alternatívák bizonytalan elfogadása érdekében. Még ha a washingtoni forródrót meg is szűnt, sok vezető van Európában és máshol, akiknek Modi felveheti a telefont.

Szemlézte: Nagy Lili

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon