Blog

Intő jel lehet Chicagónak a Boeing kivonulása

Nagy port kavart és a demokrata városvezetés kompetenciáját is kérdésessé tette az amerikai repülőgépgyártó óriás elköltözésének híre.

Nagy port kavart és a demokrata városvezetés kompetenciáját is kérdésessé tette az amerikai repülőgépgyártó óriás elköltözésének híre.

Május elején a Boeing bejelentette, hogy Chicago belvárosából a Virginia állambeli Arlingtonba helyezi át székhelyét. A világhírű repülőgépgyártó ugyan fenn kívánja tartani jelenlétét a szelek városában, a lépésnek mégis sokan – így a Chicago Tribune szerkesztői is – komoly szimbolikus jelentőséget tulajdonítanak.

Az amerikai Közép-Nyugat jelentős napilapjában azt állítják, hogy Lori Lightfoot jelenlegi polgármester (szintén demokrata) elődjei évtizedeken keresztül képesek voltak Chicagót nemcsak amerikai, hanem globális jelentőségű metropoliszként prezentálni és kiemelni a rozsdaövezet iparvárosainak (pl. Detroit vagy Cleveland) sorából. Ezen erőfeszítések csúcspontjaként 2001-ben a több mint két évtizedet hivatalban töltő Richard M. Daley sikeresen csábította el Seattle-ből a Michigan-tó partjára a Boeinget, amely jelenleg a világ 3. legnagyobb hadiipari vállalata azontúl, hogy a kereskedelmi repülésnek is megkerülhetetlen tényezője. Utódja, Rahm Emanuel ciklusa alatt

a McDonald’s és a Motorola is Chicagóba költözött, lehetővé téve, hogy a város olyan globális üzleti központokkal vegye fel a versenyt, mint New York, London vagy Szingapúr.

A Boeing távozása nem a munkahelyek megszűnése miatt lehet fájó (hiszen a cég csupán 400 alkalmazottat foglalkoztatott a központban, akiket ráadásul nem is terveznek elbocsátani vagy áthelyezni máshová), hanem a Chicagóról és annak egyre súlyosabb gondokkal küzdő belvárosáról alkotott kép miatt – vélekednek a Chicago Tribune szerkesztőségében. Mint sorolják, az üzleti negyed továbbra sem lábalt ki a pandémia által okozott sokkból, a bűnözés negyedévszázados csúcson tetőzik, a hosszú távú fenntarthatóságot szolgáló rendőrségi reform pedig továbbra sem megoldott.

Ezek az ügyek szerintük nagyban meghatározzák Lightfoot esélyeit a jövő év eleji önkormányzati választásokon, már ha az 59 éves politikusnő újra elindul.

A polgármester egyébként a nyilvánosság előtt nem tulajdonított nagy jelentőséget a fejleményeknek, és jelezte, hogy a metropolisz továbbra is globális vállalati központ marad. A National Review konzervatív magazin szerzője, John Fund teljes egészében a progresszív városvezetés számlájára írja a Boeing távozását, ugyanakkor a Chicago Tribune-nál ennél óvatosabbak és megjegyzik, hogy a vállalat lépése mögött más indíttatások is meghúzódhattak. Hadiipari óriásként logikusnak tűnik a főváros közelébe költözni főleg, ha olyan riválisok lebzselnek a régióban, mint a Lockheed Martin vagy a Northrop Grumman. Ezt a feltételezést a vezérigazgató Dave Calhoun kommunikációja is alátámasztja.

Szemlézte: Irlanda Balázs

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon