Blog

Már nem bírják szusszal - Autótöltő hiány az Európai Unióban

Az elektromos járművek (a szaknyelvben EV, mint electric vehicle szerepelnek) kiemelkedő fontossággal bírnak az Európai Unió számára a klímaváltozás elleni küzdelemben - hangsúlyozza a The Economist egy friss cikke, amely ugyanakkor rámutat a töltőinfrastruktúra gyorsabb bővítésének elengedhetetlen…

Az elektromos járművek (a szaknyelvben EV, mint electric vehicle szerepelnek) kiemelkedő fontossággal bírnak az Európai Unió számára a klímaváltozás elleni küzdelemben - hangsúlyozza a The Economist egy friss cikke, amely ugyanakkor rámutat a töltőinfrastruktúra gyorsabb bővítésének elengedhetetlen jelentőségére és ezzel együtt annak hiányosságaira.

Bár az EV-k népszerűsége folyamatosan nő és 2022-ben az EU-ban regisztrált autók 12%-át tették ki a teljesen elektromos modellek, a töltőhálózat nem követi a járműértékesítések ütemét. Az EU-nak rövid távon nagyon komoly erőfeszítéseket kell tennie annak érdekében, hogy a nyilvános töltőállomások számát lényegesen megnövelje – a jelenlegi mintegy 300 000-ről legalább 3,4 millióra. Szintén a cikk becslése szerint akár 6,8 millióra is 2030-ig, hogy a klímaváltozás elleni harcban maximálisan kihasználhassa az elektromos járművek potenciálját.
Az így kitűzött klímacélok között a legnagyobb kihívást éppen ezért a hiányos töltőhálózat jelenti

A 2016 és 2022 közötti időszakban az elektromos autók értékesítése csaknem háromszor gyorsabban nőtt, mint a töltőállomások száma.

 

„Annak érdekében, hogy 2050-re klímasemlegessé váljon, az EU-nak hetente akár 14 000 új nyilvános töltőpontot kellene kiépítenie 2030-ig.” - írja az ACEA, vagyis az Európai Autógyártók Szövetsége.

Jelenleg azonban csak hetente 2000 új töltőállomás kerül kialakításra. Emellett kiemelt fontosságú lenne az egyenletesebb elosztás biztosítása, a fizetési rendszerek harmonizálása, valamint a teherautók számára elérhetővé tett gyors töltőállomások. Ugyanis a személyforgalom mellett a teherfuvarozás számára is igen nagy piaci részesedést jeleznek előre, erről árulkodik a Statista idei kimutatása

Az sem mindegy, hogy ezt a lehetelten mértékű töltőinfrastruktúra építést az EU mely részén végezzük. Az EV-k magas ára miatt a gazdag északi országokban jelenik meg az elektromos autók iránti kereslet jelentős része. Szemléletes, hogy Hollandia rendelkezik Európai Unió töltőkapacitásának 30%-ával, szemben Romániával, ahol annak ellenére, hogy majdnem hatszor nagyobb, a töltőkapacitás kevesebb mint 1%-a található.

Ugyanakkor az EV-k árának csökkenése - amelyet a globális akkumulátorárak mérséklődése, kormányzati támogatások, az iparági méretgazdaságosság és a kínai gyártók közötti verseny serkent - miatt a legtöbb európai országban a hosszú távon az EV-k üzemeltetése gazdaságosabb lehet a hagyományos belső égésű motorral szerelt járművekhez képest. Ez jó hír az alacsonyabb jövedelmű kelet-európai térségnek, ahol ezzel egy időben már megjelenik az elektromos használtautók kínálata is.

Töltőhiány orvoslása érdekében ügyben már lépett az Európai Parlament, meghatározva azt a célt, hogy legfeljebb 60 kilométerenként elérhető legyen egy töltőpont.

Az autógyártók szerint ezen célok nem elégségesek és a töltőinfrastruktúra hiánya már gátolja a kibocsátásmentes járművek szélesebb körű elfogadását. A Tesla és a Mercedes például saját töltőhálózat kiépítésébe kezdett annak érdekében, hogy javítson a helyzeten.

A dolgok tehát nem úgy alakulnak, ahogyan az EU szeretné. Az idő pedig vészesen fogy főleg, ha figyelembe vesszük, hogy részben a belső égésű motorok kivezetésével 2030-ig a részleges és 2050-ig a teljes karbonsemlegességet akarja elérni az Európai Unió.

Szemlézte: Szepessy Marcell

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon