A Világbank becslése szerint Ukrajna háború utáni újjáépítése fél billió dollárba kerülne, azonban Ukrajna szerint ennek a duplája lenne szükséges. Ezek a költségek folyamatosan növekednek minden egyes nappal, amíg tart a háború.
Annak ellenére, hogy Ukrajna jelentős pénzügyi segítségre szorul, a történelem során egyetlen országot sem sikerült felemelni a szegénységből pusztán nemzetközi segélyek révén. Éppen ezért Kijevnek olyan lépéseket kellene tennie, amelyek vonzóbbá teszik az országot a magánbefektetők számára, mivel az óriási összegek előteremtése szinte lehetetlen feladat lenne kizárólag segélyek útján.
After almost two years of Russia's full scale invasion of Ukraine, an updated assessment estimates the total cost of reconstruction and recovery in Ukraine over the next decade to be €452.8 billion.
— European Commission (@EU_Commission) February 15, 2024
Read the updated Rapid Damage and Needs Assessment ↓
#StandWithUkraine
Az ősszel esedékes amerikai választások hatása miatt fontos cél lehet az Egyesült Államok számára, hogy a következő elnöki ciklus végéig békét kössön a két harcoló fél között.
Az amerikai adófizetők azonban nem szívesen vállalnák ennek költségeit, különösen, hogy az Egyesült Államok eddig is körülbelül 175 milliárd dollárt költött a háborúra. Emellett Ukrajna háború előtti tartozásai is hamarosan esedékesek a nyugati hitelező országok felé, növelve a nyomást Kijeven azok visszafizetésére.
A külföldi segélyek hosszú távon nem bizonyultak fenntartható megoldásnak, mivel a programok végeztével az érintett országok gazdaságai gyakran visszaesnek, és a szükséges reformok elmaradnak. A külföldi pénzek sok esetben csak ideiglenesen tartják életben az országok gazdaságait. Erre jó példa Irak és Bosznia-Hercegovina esete, ahol 220 milliárd, illetve 2 milliárd dollárt kaptak, de a segélyek megszűntekor gazdaságaik összeomlottak.
Továbbá, a nemzetközi segélyek gyakran a Világbankon keresztül jutnak el a célországokba. Mivel a Világbank legnagyobb partnerei kínai vállalatok, fennáll a veszély, hogy az amerikai adófizetők pénze közvetve a kínai államon keresztül jutna el Ukrajnába. Kína pedig támogatja az orosz hadi gépezetet, ami tovább bonyolítja a helyzetet.
Ugyanakkor az újjáépítés elengedhetetlen a nem katonai célpontokban keletkezett irdatlan károk helyreállítására.
Második világháborút követő Marshall-segély az egyetlen példa a történelemben, amely sikeresen járult hozzá a részesülő országok gazdasági helyreállításához és hosszú távú növekedéséhez. Ennek sikeressége több tényezőre vezethető vissza, amelyek messze túlmutattak a puszta pénzügyi támogatáson.
Ahhoz, hogy Ukrajna sikeresen újjáépítse magát, elengedhetetlen, hogy megvalósítsa a Marshall-segélyhez fűzött elvárásokat.
Ezek az elvek elősegítették a piac liberalizációját és meghatározott időtartamra terjedtek ki. Jelenleg Ukrajna előtt még számos kihívás áll, amelyeket meg kell oldania annak érdekében, hogy vonzóbbá váljon a magánbefektetők számára és hosszú távú gazdasági növekedést érjen el.Kulcsfontosságú feladatok Ukrajna számára
1. Állami vállalatok privatizációja
Privatizációs program elindítása: Az ígéretek ellenére Ukrajna még nem kezdett hozzá a több mint 3500 állami vállalata privatizációjához. A privatizáció felgyorsítása és átlátható lebonyolítása hozzájárulhat a gazdasági hatékonyság növeléséhez és a befektetői bizalom erősítéséhez.
Monopóliumok megszüntetése: Az állami monopóliumok lebontása és a verseny előmozdítása elengedhetetlen a piacok liberalizációjához és a gazdasági növekedéshez.
2. Korrupció elleni küzdelem
Antikorrupciós intézkedések: A korrupció elleni küzdelem megerősítése, beleértve az átláthatóság növelését, az elszámoltathatóságot és a korrupcióellenes intézmények hatékony működését.
Jogállamiság erősítése: A jogállamiság biztosítása és a bíróságok függetlenségének garantálása alapvető fontosságú a befektetői bizalom növeléséhez.
3. Adórendszer reformja
Adóterhek csökkentése: A magas adók csökkentése és az adórendszer egyszerűsítése csökkenti az üzleti költségeket és vonzóbbá teszi az országot a befektetők számára.
Adóadminisztráció modernizálása: Az adóbehajtás hatékonyságának növelése és az adócsalás elleni küzdelem szintén hozzájárul a gazdasági stabilitáshoz.
4. Gazdasági és strukturális reformok
Piaci liberalizáció: A piacok liberalizációja és a verseny előmozdítása, amely lehetővé teszi az innovációt és a gazdasági növekedést.
Strukturális reformok: A gazdasági szerkezet modernizálása, beleértve az ipar és a mezőgazdaság fejlesztését, valamint az infrastruktúra modernizációját.
5. Befektetőbarát környezet teremtése
Befektetői jogok védelme: A befektetők jogainak védelme, a jogbiztonság és az átláthatóság növelése.
Bürokrácia csökkentése: Az üzleti tevékenység indításának és működtetésének egyszerűsítése, a bürokratikus akadályok csökkentése.
Ez a feladat nem könnyű, arra is tekintettel, hogy az ország elitjének el kellene engednie az eddigi kiváltságait. Ez és a szükséges reformok végrehajtása kulcsfontosságú Ukrajna jövőbeli gazdasági sikeréhez.
A közelmúltbeli NATO csúcs döntése, amely Ukrajnát Európa biztonsági ernyője alá vonja, növeli a magánbefektetések növekedésének kilátásait, mivel a biztonsági és politikai stabilitás erősödik. A nemzetközi közösség és a NATO támogatása segíthet Ukrajnának a reformok és fejlesztések végrehajtásában, ami hosszú távon fenntartható gazdasági növekedést eredményezhet.
Szemlézte: Fehér Szabolcs
Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon