Blog

Milyen hatásai lehetnek Donald Trump vámháborújának?

Donald Trump újabb és újabb vámokat vet ki beiktatása óta, főként Kanadát, Mexikót és Kínát célozva. Az elnök szerint a vámok arra ösztönöznék az amerikai vásárlókat, hogy amerikai termékeket vegyenek, illetve így kényszerítené rá Kanadát, Mexikót és Kínát arra, hogy megállítsák az illegális…

Donald Trump újabb és újabb vámokat vet ki beiktatása óta, főként Kanadát, Mexikót és Kínát célozva. Az elnök szerint a vámok arra ösztönöznék az amerikai vásárlókat, hogy amerikai termékeket vegyenek, illetve így kényszerítené rá Kanadát, Mexikót és Kínát arra, hogy megállítsák az illegális migránsokat, akik az USA-ba igyekeznek. Válaszul több ország saját vámokat vetett ki az USA export termékeire. Félő, hogy Trump vámjai megemelik az árakat mind az USA-n belül, mind más országokban.

Donald Trump célja a különböző vámok bevezetésével az amerikai gazdaság védelme. Az elnök szerint a vámok jó eszközei annak, hogy a cégek kénytelenek legyenek amerikai gyártmányú alkatrészeket vásárolni a külföldiek helyett. Továbbá úgy gondolja, hogy ha a vámok bevezetésével rákényszerít más országokat arra, hogy ne engedjenek illegális migránsokat az USA-ba, megállíthatja az országba áramló nagy mennyiségű drogot. Trump eszközként tekint a vámokra, amikkel más országokat irányíthat.

Trump a gépjárművekre és alkatrészekre is 25%-os vámot vetett ki.  Az elnök célja annak elérése, hogy azokat az alkatrészeket, amiket eddig külföldről importáltak, most Amerikában gyártsák, és ne csak az autók összeszerelése, hanem a gyártás is teljes mértékben hazai területen történjen.

Az elnök ezzel az USA gazdaságán javítana, de szakértők szerint ez jelentősen megnövelné az autók kereskedelmi árát.

Trump vámjai nemcsak Amerikára, hanem a világ többi részére is káros hatással lehetnek, ha az USA legnagyobb gépjármű és gépjárműalkatrész importőrei úgy döntenek, nem éri meg nekik az amerikai vámokat megfizetni.

usaautoimport.png

Forrás: US Import Data

Az országok, amelyeket a vámok a legjobban érintenek, nem hagyták szó nélkül az eseményeket, és válaszul több ország is amerikai termékekre vonatkozó vámokat jelentett be.

Kína a mezőgazdasági, repüléstechnikai és hadiipari termékek behozatalát adóztatná, míg az EU és Kanada többféle terméket, köztük az acélt és alumíniumot. Mexikó és az Egyesült Királyság még nem léptek az ügyben, de tárgyalások már folynak.

Az Európai Központi Bank vezetője, Christine Lagarde azonban úgy gondolja, a kialakult helyzet tökéletes lehetőség arra, hogy Európa végre rálépjen a függetlenség útjára. Más európai vezetők véleménye az, hogy ezek a vámok a már amúgy is törékeny autóipart még jobban terhelnék és félő, hogy a komplex ellátási lánc, amely szinte az egész világot behálózza, beleroppanna ezekbe a vámokba.

Azt minden ország szeretné, hogy a saját gazdasága minél erősebb és minél függetlenebb legyen, és ez alól az USA sem kivétel. Azonban eddig úgy tűnik, Trump a vámokkal éppen az ellenkezőjét érné el annak, amit szeretne. Ezeknek ugyanis rövid távon láthatóan nem az lesz a következménye, hogy nő az USA alkatrészgyártása, hanem az, hogy a gépjárművek ára az egekbe szökik, és sem az amerikai emberek, sem más országokban élők nem fognak annyi autót vásárolni, ami további gazdasági következményekkel jár majd. Hogy hogyan alakul a világgazdaság, az akkor fog kiderülni, mikor a vámok életbe lépnek az elkövetkezendő hónapok során.

Szemlézte: Baranyai Judit

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon