„A művészet hazugság, amely segít felismerni az igazságot.” – idézte Pablo Picassot Katherine Brodsky írónő 2023. október 30-án, a Lónyay-Hatvany villában tartott „The Evolution of Storytelling in Hollywood” című előadásának keretében. Az azt követő beszélgetéshez csatlakozott Hazai Cecília, filmproducer, forgalmazó és tanácsadó, a Twin Media Ltd. tulajdonosa is. Az eseményt Dr. David Lloyd Dusenbury, a Danube Institute szenior vendégkutatója moderálta.
A 21. századra a ,,nyugati értékek” erősödése, a szórakoztatóipar és a technológia fejlődése teljes mértékben átformálta az addig ismert filmipart. Katherine Brodsky-t már egészen kicsi korában magával ragadta a történetmesélés varázslatos világa, így egyértelmű volt számára, hogy felnőttként majd ezzel szeretne foglalkozni. Felettébb érdekesnek tartja, hogy mekkorát változott a történetmesélés világa, mióta ő kisgyermek volt. Lassan
az emberek már nem járnak moziba és nem olvasnak nyomtatott sajtót, ezzel megváltoztatva a történetmesélés teljes modelljét és átformálva a teljes filmipart.
Brodsky előadásában számos olyan filmklasszikust említett, mint például a Tarantino és a Monty Python filmek, vagy éppen a Breakfast at Tiffany’s, melyek ma már képi világuk, mondanivalójuk miatt nem készülnének el. Ezt az írónő elsősorban a véleménynyilvánítás szabadságával, a social media platformok erősödésével és a növekvő politikai korrektséggel magyarázta. Ez a tendencia és az, hogy egyre több film tűnik el az éterben sajnálatos módon, kihat nemcsak a történetmesélés, hanem a színészek jövőjére is. Az írónő konkrét példának a Monty Python filmek közül a Brian élete egy karakterét említette, aki nő szeretne lenni, melynek abszurditását figurázza ki a film. Véleménye szerint
az az igazi győzelem a történetmesélésben, ha valaki tud nevetni a saját abszurditásán. A mai világ azonban már nem így működik.
Brodsky az évek során számos híres írót, producert, filmkészítőt, színészt és stábtagot ismerhetett meg, akik saját bőrükön tapasztalhatták meg a filmipar felfordulását. A legtöbbjüket manapság már nagyban lekorlátozza a kritikától való félelem egy-egy megosztó szerep elvállalása kapcsán. Tartanak az esetleges panaszárdattól, illetve egy-egy nézőnek okozott sérelemtől, de hatalmas visszatartó tényező szponzoraik elpártolásának veszélye is. Ez egészen a feltörekvőktől az Oscar-díjas színészekig mindenkit érint.
„Annyi új szabály van Hollywoodban, hogy nagyon nehéz felzárkózni” – mondta az írónő, majd rátért a történetmesélés egy másik jelentős átformálójára: a mesterséges intelligenciára. Brodsky interjúi során több színész említette, hogy hiányzik a valós, külső helyszíneken történő forgatás, ugyanis ma már ez egyre ritkább. Egy-egy jelenet leforgatásához nincsen szükség arra, hogy kimenjen a stáb egy adott lokációra, a stúdiókban szinte bármit és bárkit életre tudnak kelteni. Brodsky szerint ez elsősorban azért probléma, mert a helyszín maga is egy történetmesélő.
Az AI segítségével ma már a színészek etnikai hovatartozását is meg lehet változtatni egy szerep kedvéért, lehetséges forgatókönyvet íratni, sőt, még a rég elhunyt filmcsillagok közül is bárkit a képernyőre lehet varázsolni.
Hazai Cecília teljes mértékben egyet értett Katherine Brodsky-val, filmrendezőként nap, mint nap tapasztalja az általa elmondottakat. Miután bemutatta legújabb alkotását, a Rise of the Raven című 10 részes sorozatának előzetesét, így fogalmazott: egy dolog hiányzik a mesterséges intelligenciából és az az emberi szív. Álláspontját David Lloyd Dusenbury is osztotta, véleménye szerint az AI-t arra teremtették, hogy tökéletes legyen, ezzel rávilágított a mesterséges intelligencia emberiséget gúnyoló hatására is.
Az esemény kendőzetlen őszinteséggel mutatta be a Hollywood-i történetmesélés átalakulását, mely laikus szemmel sokszor érzékelhető. Mára nemcsak maga az iparág vett 180 fokos fordulatot, hanem az emberiség is. A különböző streaming szolgáltatóknak köszönhetően napjainkban konganak a mozitermek az ürességtől. Mi emberek nem is tudjuk, mekkora hatással vagyunk nem csak az iparágra, hanem társadalmunk hanyatlására is. ,,Talán a Barbie és az Oppenheimer ment meg minket” – mondta Brodsky, hiszen az elmúlt években ezen alkotásokon kívül nem volt egy sem, mely ilyen erősen rácáfolt volna a Hollywood-i történetmesélés átformálódására.
Írta: Udvari Anna
Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon