Hollandia, Franciaország és Németország nyomást gyakorol az Európai Unióra, mert úgy érzik, nem elegendőek a digitális piacról szóló jogszabályba (DMA) foglalt új előírások a tech szektorra nézve, hiszen az óriás technológiai vállalatok láthatóan nem hajlandóak változtatni a magatartásukon.
Mint korábban már olvashatták blogunkon, az EU-s országok arra az elhatározásra jutottak, hogy maguk fogják szabályozni a technológiai nagyvállatok működését. A napokban a Politico hasábjain olvashattunk is róla, hogy mennyire elégedetlenek Brüsszel lépéseivel. Németország, Franciaország és Hollandia közös levelet adtak ki, amelyben elmagyarázzák, mely pontokat érzik helytelennek a EU digitális versenyt szabályozó tervezetében, a digitális piacokról szóló jogszabályban. A dokumentum arra hivatott, hogy a nagy online tartalomközvetítő platformok – mint például az Amazon, a Google és a Facebook – tisztességesen működjenek. A három nemzet levele beárnyékolta az EU Versenyképességi Tanácsának ülését, amelyen a DMA és újabb tartalommoderálási javaslatok voltak terítéken.
A tagországok levelükben hangsúlyozták, hogy hiányolják, hogy a DMA nem tér ki az úgynevezett „gyilkos felvásárlásokra”, amikor az említett nagyvállalatok – amelyeket a tervezet kapuőr elnevezéssel is illet – azért vásárolnak fel ígéretes startupokat, hogy kiiktassák a potenciális riválisokat.
Javasolták, hogy ezen folyamatok felismerésére olyan rendszert kell kidolgozni, amely gyorsabban detektálja a cégek motivációját és cselekedeteit nagyobb figyelemmel kíséri.
Úgy tűnik, a tagországok nem hajlandók tétlenül várni. Az ülésen a három ország mellé odaállt Dánia és Spanyolország is. Pár nappal korábban pedig Berlin megjelentette az EU-s Digitális Szolgáltatások Törvényének (DSA) egy sokkal szigorúbb változatát. A javaslat a kiskorúaknak szóló, célzott reklámozást például teljes mértékben tiltaná.
A nemzetek saját szuverén hatáskört szeretnének a technológiai szektor feletti felügyeletben,
támogatva a Bizottság munkáját. Ezen kérésüket azzal indokolták, hogy gazdasági szempontból olyan nagy jelentőséggel bír a digitális piac, hogy egyetlen szerv nem lenne képes egyedül, hatékonyan gyakorolni a végrehajtási feladatokat. Az elgondolásukat több tag is támogatta.
A levélre az EU területért felelős biztosa, Margrethe Vestager reagált a Tanács csütörtöki ülésén. Bejelentette, hogy már tárgyalóasztalon van egy olyan javaslat, amely elősegítené a gyilkos felvásárlások felismerését. És már vizsgálat is folyik például a többi között a Facebook egy lépéséről, amikor egy egészségügyi és oktatási chatbot-céget, a Kustomer-t vette meg.
Amellett, hogy az országok biztoságban szeretnék tudni saját polgáraikat a digitális térben, más vállalatok, amelyeknek szintén ez lenne a feladatuk, szembe fordulnak a törekvéssel. Az Euroconsumer EU-s fogyasztók érdekvédelmi szervezete még három évvel ezelőtt egy petíciót indított a Facebook ellen, azzal vádolva a közösségi média óriását, hogy illegálisan gyűjtötte be több millió felhasználó adatát. Csakhogy a pénteki nap folyamán inkább egy hároméves partnerségi megállapodást kötöttek a Facebookkal, cserbenhagyva 300 ezer felhasználót.
Érdekes lesz szemmel tartani a digitális tér szabályozására irányuló kísérleteket az elkövetkezendő időszakban, ahogyan az Európai Unió, a tagországok, nemzetközi szervezetek és a polgárok érdekei ütköznek és alakítják a folyamatot.
Szemlézte: Spiesz Bianka