Blog

TikTok, az új politikai csodafegyver?

A kanadai politikusok újabban már TikTok-alkalmazást is használnak, hogy a fiatal generációhoz eljuttassák üzenetüket – írja a The Star kanadai hírlap.

tik_tok.jpg

A kanadai politikusok újabban már TikTok-alkalmazást is használnak, hogy a fiatal generációhoz eljuttassák üzenetüket – írja a The Star kanadai hírlap.

A 2019-es parlamenti választásokat megelőzően több pártelnök is TikTok videóban üzent választóinak. Legutóbb az NDP vezetője, Jagmeet Singh tett közzé egy rövid videót, melyben egy amerikai rapper „Choices” (Választások) című dalát szinkronizálta át. A videót több mint 174 000 alkalommal kedvelték, és közel 7000 hozzászólást kapott. Ezt végül más közösségi platformokon is megosztották, így még a kanadai Konzervatív Párt vezető helyettese, Lisa Raitt is reagált rá a Twitteren.

Nem Singh az első a kanadai politikusok közül, aki a közösségi média legfrissebb újítását alkalmazza. A TikTok-kampányba Justin Trudeau és Andrew Sheer is beszállt: a #justintrudeau hastaggal rendelkező felvételek több mint 10,2 millió megtekintést kaptak, de az Andrew Sheerhez köthető rövid videókat is több mint fél millióan látták már. Rajtuk kívül más politikusok, így például a zöldpárti vezető, Elizabeth May is megjelent az alkalmazás használói között.

A TikTok tavaly nyár végén vált igazán népszerűvé Észak-Amerikában. Ez egy viszonylag új közösségi médiaplatform, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy rövid videókat – általában 5 és 15 másodperc közöttieket – hangos zeneszámmal tegyenek közzé, azokat effektekkel lássák el és megosszák őket.

Az őszi kampány alatt a választással kapcsolatos videók száma a TikTokon jelentősen megnövekedett. Nem véletlen; az alkalmazás egyre népszerűbb a fiatalok körében, főleg ha politikai véleménynyilvánításról van szó.

Jeffrey Dvorkin, egy torontói egyetem újságírással foglalkozó programjának igazgatója, aki emellett a közösségi média kutatója is, úgy véli, a TikTok alkalmazás „fantasztikus” módja a fiatalok politikai részvételének és a közösségi témákról való beszélgetésnek, hiszen az ifjúság itt kifejezheti szimpátiáját, vagy épp ellenkezőleg, nemtetszését egy-egy politikussal vagy politikai irányzattal szemben. Mint mondja: „ez a módszer arra ösztönözheti az embereket, hogy gondolkodjanak a politikán, és elgondolkodjanak, miért is olyan fontosak a választások”.

Megan Boler, a média és digitális aktivizmus egyik kanadai kutatója arra emlékeztetett, hogy már a Facebook is kritikus szerepet játszott Barack Obama 2008-as megválasztásában: a fiatalokat ezen keresztül lehetett legkönnyebben elérni. Később, a 2016-os amerikai kampány során pedig a Twitter vált különösen befolyásos szereplővé.

„Ez a platform nemcsak lehetőséget ad a fiatalok számára a politikával kapcsolatos véleményük megfogalmazására, de annak is teret biztosít, hogy az széles körben elterjedjen. Szemtanúi lehetünk valami egészen újnak. Annak, hogy az új közösségi média platformjai hogyan változtatják meg a politikai üzenetküldés és a vita alapvető terét” – tette hozzá a szakértő.

Szemlézte: Benkő Lilla