Blog

Tömegturizmus árnyékában: így védekeznek az olasz városok

Ahogy a turisták száma évről évre rekordokat dönt, az olasz városok lakói lassan háttérbe szorulnak saját otthonaikban. A tömegturizmus nemcsak a városképet, hanem a mindennapi életet is gyökeresen átalakítja – megfizethetetlen lakhatás, elszegényedő közösségek és elidegenedett városrészek jelzik a…

Ahogy a turisták száma évről évre rekordokat dönt, az olasz városok lakói lassan háttérbe szorulnak saját otthonaikban. A tömegturizmus nemcsak a városképet, hanem a mindennapi életet is gyökeresen átalakítja – megfizethetetlen lakhatás, elszegényedő közösségek és elidegenedett városrészek jelzik a problémát.

Nápolyban, mint sok már kedvelt turistaközpontban, minden évben rekord számú külföldi fordul meg. Azonban, a város hírének mindennapi életre gyakorolt hatását nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az egykor munkáscsaládok lakásai mára Airbnb-k és rövid távú bérbeadások sokaságává alakultak át, ami egekbe szökő bérleti díjakat eredményezett minden lakos számára. A helyiek ma a kilakoltatástól tartanak és sokuknak már a távolsági tömegközlekedésre se jut pénz, ami a külvárosi munkahelyükhöz való eljutást biztosítaná.

Az egyre növekedő árak pedig egyre inkább a turisták igényeihez viszonyulnak, mintsem egy átlagos nápolyi lakos megélhetéséhez.

Sajnos már az idilli környezet sem a régi, helyiek által megszokottra hasonlít. Ami egykor könnyű gyalogút volt a környékbeli piacra, az mára drága és időigényes utazássá vált, így a város ikonikus történelmi negyedei szabadtéri vidámparkká váltak a külföldiek szórakoztatására. A kis pékségeket és a családi látképet szuvenírboltok és fotózkodásra alkalmas helyek váltották fel. A folyamatos lakhatási válságon túl Olaszország turisták által közkedvelt városaiban a látogatók számának növekedése a légszennyezést is súlyosbítja. Minden egyes turistabusz és hajó több hulladékot, több szemetet és több szennyezést eredményez.

Ennek a jelenségnek sajnos nem csak Nápoly esett áldozatul. Barcelona legnépszerűbb turisztikai célpontja, a Las Ramblas közelében dolgozó angol tanár és a Pompeu Fabra Egyetem docense Domingo Alegre szerint városa az egyre növekedő turizmus miatt felismerhetetlenül megváltozott. Az idegenforgalom sok más városban is „már nem szezonális, hanem 365 napos. És a látogatók száma jóval meghaladja a lakosok számát.” A zsúfolásig telt utcákban szinte már a helyiek válnak a főszezonban kívülállókká és kisebbségként vannak jelen.

Ezeket a folyamatokat súlyosbítják a gyorsan terjeszkedő fapados légitársaságok, amelyek a rövid távú bérbeadások elterjedésével együtt hatalmas új üdülési kapacitást teremtenek, lecsökkentetve az utazási árakat.

Szerencsére a hatóságok és a helyi környezetvédelmi csoportok észlelték a problémát és hajlandóak is fellépni annak érdekében, hogy javítsanak a helyzeten. Olyan vezetett sétákat népszerűsítenek, amelyek kevésbé ismert épületekhez és látványosságokhoz vezetnek. Összefognak a tömegközlekedési szolgáltatókkal, hogy megfizethető napijegyeket kínáljanak, amelyek ösztönzik a villamosok és siklók használatát. A különleges utazási csomagok mostantól a termelői piacokat, és a kerékpártúrákat helyezik előtérbe, bemutatva, hogy a város élvezhető plusz hulladék és kipufogógáz nélkül is. Bizonyos helyeken szélsőséges intézkedésekre is szükség van. Például Velencében a látogatók számának korlátozására és belépési díj bevezetésére kényszerültek a hatóságok.

Velence: becsült lakosok száma vs. turisták száma (2022–2025)

64d238c3-4e57-47e4-9f1e-348df4f51814.jpg


Forrás: Global Tourism Forum

A kevésbé ismert látványosságokat az online térben is igyekeznek terjeszteni. Egy független weboldal kampány keretében videókat tesz közzé az Instagramon és a TikTokon az olaszországi legnépszerűbb és legforgalmasabb városokból: Firenzéből, Nápolyból, Rómából, Cinque Terre-ből és Velencéből.

A „99% of Italy” (Olaszország 99%-a) elnevezésű kampány célja, hogy az utazók megismerjék az ország kevésbé népszerű részeit és ne csak az úgynevezett „megszokott 1% -ot” látogassák, ezzel is csökkentve a zsúfoltsági problémát a városokban.

Végső soron a turizmus önmagában nem ellenség sőt, a gazdaság fő mozgatórugójaként és kulturális csatornaként szolgál. A hatalmas történelemmel, szédítő kultúrával és lélegzetelállító kilátással rendelkező városok mindig is vonzani fogják a látogatókat, de még a legfényesebb úti célnak is meg kell tanulnia megosztani a reflektorfényt. Ezeknek a városoknak a turizmus következményeként kialakult zsúfoltság-problémája nem elszigetelt eset, ezt minden világszínvonalú város elszenvedi, most jobban, mint bármikor. Ahhoz azonban, hogy Nápoly, Velence és más ikonikus városok a jövő generációi számára is élhetőek és szerethetőek maradjanak, egyensúlyt kell találni a vendéglátás és az otthonosság között.

Szemlézte: Mátyás Zoé

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon