Blog

Világszerte tovább szárnyal az elektromos autók piaca

Annak ellenére, hogy a zűrzavaros tavalyi év során világszerte zuhantak az autóeladások, a zöld alternatívák iránti kereslet tovább nőtt – tudhatjuk meg a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) éves beszámolójából.

Annak ellenére, hogy a zűrzavaros tavalyi év során világszerte zuhantak az autóeladások, a zöld alternatívák iránti kereslet tovább nőtt – tudhatjuk meg a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) éves beszámolójából.

Az elmúlt évtizedben egyre több elektromos autót értékesítettek, ennek eredményeképp pedig 2020 végére már nagyjából 10 millió tüzelőanyag-mentes gépjármű rótta Földünk útjait.


Tavaly a 6%-os autóeladási visszaesés ellenére az elektromos alternatívák tekintetében 41%-os növekedés volt megfigyelhető,

mintegy 3 millió modellt értékesítettek – közli az adatokat az IEA. A tájékoztató cikkből az is kiderül, hogy Európa megelőzte Kínát az elektromos autók piacának méretét illetően, a trend pedig a buszok és a teherautók kategóriáját is érinti.

05_01_irlanda_diagram1-2.jpg

Saját szerkesztés az IEA adatai alapján

A konzultációs szervezet szerint három fő oka van annak, hogy az elektromos autók értékesítésének növekedése töretlen maradt a pandémia idején. Először is a zöldpolitikát felkaroló jogalkotók kedvező szabályozási keretekkel igyekeznek ösztönözni a piac növekedését, például olyan kvótákat hoznak létre, amelyek meghatározzák az eladók számára, hogy mennyi kibocsátásmentes autót kell értékesíteniük. Emellett a válság ellenére is több európai ország hirdetett meg elektromos jármű vásárlásához igénybe vehető állami támogatást.


2020-ban a fogyasztók világszerte összesen 120 milliárd dollárt költöttek villanyautókra, a kormányzatok pedig ennek több mint a 10%-át, mintegy 14 milliárd dollárt fordítottak az ehhez kapcsolódó állami támogatásokra.

Ez utóbbi 25%-os emelkedést jelentett tavalyelőtthöz képest, ugyanakkor a költekezés hányadát nézve már csökkenő tendenciát mutat. Mindez azt is jelenti, hogy az elektromos autókra irányuló vásárlási kedv egyre erősödik.

Nem utolsósorban pedig szélesedett a választható modellek palettája, és tovább csökkent az akkumulátorok eredetileg borsos ára – sorolja az IEA a szempontokat. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a legtöbb vezető globális autógyártó nagyszabású elektromos gyártási tervekkel állt elő, sőt már a tehergépjármű ipar egy-egy szereplője is jelezte zöldítési szándékait.

elektromosauto_belso.jpg

A villanyautók előtt fényes jövő áll, legalábbis rövid távon mindenképp

- emeli ki a cikk. Egyes előrejelzések szerint 2030-ra csaknem 150 millió elektromos autó lehet forgalomban, a teljes gépjárműállomány körülbelül 7%-át kitéve, míg az optimistább megközelítés ezt 230 millió darabra és 12 százalékra teszi. Az IEA továbbá úgy véli, hogy a kialakuló tömegtermelés és az akkumulátorok egyre fejlettebb technológiai háttere folyamatosan lejjebb fogja szorítani az árakat.

Mindazonáltal a Nemzetközi Energiaügynökség is beismeri, hogy fontos odafigyelni a közvetett légszennyezésre, hiszen


attól, hogy maga az autó nem bocsát ki károsanyagot, az általa fogyasztott elektromos áram előállítása még sok esetben igen.

Ez a szempont különösen fontos azon távol-keleti óriások (pl. Kína), vagy a közelben akár Lengyelország tekintetében, ahol a szén még mindig dominál az energiamixben.

05_01_irlanda_diagram3.jpg

Saját szerkesztés az IEA adatai alapján

Az igazi áttörés eléréséhez tehát az áramtermelést is mentesíteni kell a fosszilis tüzelőanyagoktól.

05_01_irlanda_diagram4.jpg

Saját szerkesztés az Our World in Data adatai alapján

Az EU-tagállamok összességében igyekeznek kivezetni a szenet, ezzel párhuzamosan pedig előtérbe helyezni a megújuló energiaforrásokat és az egyfajta átmenetként emlegetett földgázt, amelynek égetése nem jár akkora szennyezéssel, mint a széné.

Szemlézte: Irlanda Balázs