Media appearances
Free Market Road Show
Május 13-án került megrendezésre Budapesten a Free Market Road Show konferencia, a Danube Institute, az Austrian Economic Center és a New York-i Amerikai Magyar Kereskedelmi Kamara közös szervezésében. A Lónyay-Hatvany Villában tartott esemény célja az volt, hogy választ keressen arra, hogy miként reagálnak a gazdasági szereplők a világkereskedelem változásaira, a monetáris rendszer átalakulására, valamint az Egyesült Államok, Kína és az Európai Unió közötti gazdaságpolitikai versenyre.
A délelőtti angol nyelvű panelbeszélgetéseken Dr. Barbara Kolm, az Austrian Economic Center igazgatója, Dr. Dan Mitchell, közpolitikai közgazdász, Dr. Eamonn Butler, az Adam Smith Intézet igazgatója és Hannes H. Gissurarson, az Izlandi Egyetem professzora osztották meg gondolataikat. A délutáni magyar szekcióban Dr. Zsarnóczky Martin, a New York-i Amerikai Magyar Kereskedelmi Kamara elnöke, Dr. Kürti Sándor, a Kürt Zrt. társalapítója és Orbán Gábor, a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatója beszélgettek a magyar-amerikai gazdasági kapcsolatok jövőjéről.
Dr. Barbara Kolm előadásában a digitális valuták térnyerésére hívta fel a figyelmet, amelyeket bár sokan alternatívának tekintenek, valójában megnövelik az állami kontrollt a pénzpiacokon. Azt hangsúlyozta, az Európai Unió válaszai az amerikai vámintézkedésekre gyengék és nem kínálnak valós megoldást. „Teljes gazdasági reformra van szükségünk, különben Európa a falnak ütközik” – emelte ki.
Dr. Dan Mitchell szerint a világban egyre kevesebben bíznak a dollárban mint tartalékvalutában. Az arany vagy a digitális valuta sem kínál valódi alternatívát: előbbi túl korlátozó, utóbbi túl könnyen használható hatalmi eszközként. "A digitális pénz nem a szabadság eszköze, hanem a készpénzmentes társadalom eszköze" – figyelmeztetett. Mitchell véleménye szerint a monetáris politika ma túlzott mértékben a központi kormányzatok kezében összpontosul.
Dr. Kürti Sándor saját vállalkozói tapasztalatai alapján mutatta be, miként lehet sikeresen megjelenni az amerikai piacon. Kiemelte, hogy bár a mesterséges intelligencia és a robotizáció ma még nem veszélyezteti közvetlenül a munkaerőpiacot, az alkalmazkodás elkerülhetetlen. A siker kulcsa szerinte öt tényező: mentális egészség, pénzügyi tudatosság, időgazdálkodás, önreflexió és csapatirányítás. Emellett társadalmi felelősségvállalás fontosságát is hangsúlyozta.
Orbán Gábor előadásában a Richter Gedeon amerikai piacra lépésének történetét ismertette. A cég – amely ma a legnagyobb árbevételű magyar vállalat az USA-ban – már a kétezres évek elején elkezdte megalapozni jelenlétét, noha hivatalos engedélyt csak 2015-ben kapott. Orbán Gábor szerint a siker záloga a kiváló kutatási háttér, különösen a nőgyógyászati és pszichiátriai területeken. Orbán szerint a gyógyszeripar szegmentáltsága lehetőséget ad a speciális tudás kamatoztatására – a Richter ilyen réspiacokat célzott meg.