Blog

A Coca-Cola arra buzdítja alkalmazottait, hogy igyekezzenek „kevésbé fehérek lenni”

Belső források szerint a világ vezető üdítőital-forgalmazó cége egy olyan kurzust kínált dolgozóinak, melynek keretein belül a többi között egy 49 perces videó értekezik a fehérek vétségeiről és eredendő rasszizmusáról. A vállalat egy közleményben részben megerősítette, részben elutasította a vádat.

Belső források szerint a világ vezető üdítőital-forgalmazó cége egy olyan kurzust kínált dolgozóinak, melynek keretein belül a többi között egy 49 perces videó értekezik a fehérek vétségeiről és eredendő rasszizmusáról. A vállalat egy közleményben részben megerősítette, részben elutasította a vádat.


Robin DiAngelo szociológus, „antirasszista” aktivista, valamint a „Fehér Törékenység” című bestseller szerzője készítette azt a részletes, kifejezetten tananyagnak szánt videót, amely a LinkedIn nevű üzleti közösségi hálón vált elérhetővé, és bármelyik cég által felhasználható tovább(?)képzési célból. Az már egészen biztosra vehető, hogy a Coca-Cola élt a lehetőséggel, az viszont egyelőre találgatás tárgyát képezi, hogy mennyire volt kötelező az alkalmazottak részvétele. A vezetők tagadják, hogy a videó bármelyik tréningjük része volna; ámbár Karlyn Borysenko Twitter-bejegyzése rávilágít, hogy belső platformjukon közzétették azt. De lássuk mit is tartalmaz az oktatófilm!

Alkotója már a legelején leszögezi, hogy minden fehér ember rasszistának születik.


Semmi nem képes mentesíteni a fehéreket a rasszizmus erőitől – szerepel a videó egyik képkockáján.
Ezt követően DiAngelo kifejti, hogy a problémával az egész nyugati civilizáció küzd, hiszen annak minden országában úgy szocializálódtak a fehér emberek, hogy bőrszínűk alapján felsőbbrendűnek érezzék magukat másokkal szemben. Megdöbbentő módon az írónő szerint egészen a kisgyermek kortól kezdve alakul ki a rasszizmus. „Kutatás támasztja alá, hogy már a 3 és 4 év közötti korosztály is megérti, hogy jobb fehérnek lenni” – jelenti ki.


Tegyük azért gyorsan hozzá, hogy ha ez egykor így is volt – habár vélhetően sokan kíváncsiak lennének e kutatás módszereire –, a jövőben minden bizonnyal azt fogják mihamarabb megtanulni a csöppségek, hogy fehérnek lenni eredendő bűn. Ez ám a progresszió.

A munkavállalók „gazdagodnak” egy listával is, melyben felsoroltatik minden olyan személyiségjegy, melyek elkerülésével kevésbé lesznek fehérek(!) – nem rasszisták, fehérek. DiAngelo először is ironikus módon azt kéri hallgatóságától, hogy vegyenek vissza elnyomó viselkedésükből és arroganciájukból. Akad azonban olyan nem kívánt tulajdonság is a felsorolásban, mint a „határozottság”, amely szintén kimondottan érdekes abból a szempontból, hogy a célközönségben egy versenyalapú vállalat különböző szintű döntéshozói is helyet foglalnak. Az aktivista legvégső óhaja, hogy az érintettek szakítsanak közönyükkel és a „fehér szolidaritással” – jelentsen ez bármit is.


Mint arra a Federalist munkatársa, Evita Duffy is következtet, a lista szerint az emberek fehér bőrszínük alapján elnyomóak, arrogánsak és a többi.


Itt érdemes megjegyezni, hogy Robin DiAngelo maga is fehér, valamint azt is, hogy egykoron Martin Luther King álmának része volt, hogy „az egyéneket ne a bőrszínük, hanem a karaktervonásaik alapján ítéljék meg”.

cocacola_beslo.jpg

A szerzőnő kitér az úgynevezett „faji neheztelés” elméletére is, amely szerint a fehérek rossz szemmel nézik fekete embertársaik előretörését. E jelenség csúcspontjának Barack Obama elnökségét tartja, mintegy arra utalva, hogy az őt bírálók is ilyen alapon fejezik ki indulataikat.


Valójában az első afroamerikai elnök kritizálása inkább az üres idealizmusból, a sikertelen külpolitikából és a botrányos katonai intervenciókból következik, mintsem bőrszínéből.

Ami pedig a Coca-Colát illeti, a cég ismét jelesre vizsgázott képmutatásból. Értesülések szerint vezető lobbistái tavaly év végén enyhítési javaslatokat tettek egy olyan jogszabályhoz, ami az ujgur kényszermunkával előállított termékek importjának fokozottabb átvilágítását és tiltását célozta. Természetesen később ezt is közleményben cáfolták. A történetről korábban itt számoltunk be részletesen.


A vállalat az egyenlőség és az emberi jogok fellegváraként utal magára, miközben egy bőrszín alapján ítélkező videót tár beosztottjai elé, és egy igencsak megkérdőjelezhető ellátási láncot üzemeltet egy olyan területen, ahol a mai napig népirtás zajlik.

Szemlézte: Irlanda Balázs