Bizonyára sokaknak feltűnt már, hogy az elmúlt időszakban jelentősen megdrágult a kávé Magyarországon. A probléma – ha ez nyújt bármi vígaszt – viszont nem pusztán magyar sajátosság, hanem az egész világon gondot okozó trend.
A Reuters elemzése szerint a globális kávépiac jelenleg súlyos zavarral küzd, amelyet több tényező együttes hatása idézett elő. A helyzet súlyosságát jól mutatja, hogy egyes régiókban már-már ellehetetlenült a kereskedelem, és számos piaci szereplő kénytelen teljesen újragondolni stratégiáját. A kávé árának ugrásszerű emelkedése mögött számos ok áll, némelyik egyszerűbb, míg mások komplexebbek. Ezek közül
a legfontosabbak a szélsőséges időjárási viszonyok, a logisztikai problémák, a növekvő kereslet, valamint a gazdasági bizonytalanság.
Kezdjük a legfontosabbal: az utóbbi években egyre gyakoribbá váltak az extrém időjárási események – például aszályok, árvizek vagy váratlan fagyok –, melyek súlyosan károsították a világ legnagyobb kávétermesztő régióit. A klímaváltozás miatt egyre nehezebb előre jelezni a termésmennyiséget, ami bizonytalanságot okoz a piacon és ez felhajtja az árakat.
Mindeközben világszerte nőtt a kávéfogyasztás, különösen Ázsia fejlődő országaiban. A prémium minőségű ún. „specialty” (olyan, amely egyedi eljárással készül) kávék iránti igény is folyamatosan emelkedik, ami további nyomást helyez az ellátási láncra. A gazdasági instabilitás – például a világszerte jelentős infláció és az árfolyam-ingadozások – hozzájárul ahhoz, hogy egyre drágább legyen ez az alapvető fogyasztási cikk.
Coffee making another strong move, now up 10% over the last 3 trading days ☕️ pic.twitter.com/vAE2EKX78W
— Barchart (@Barchart) March 5, 2025
Az árak emelkedéséhez hozzájárul, hogy a fenntarthatóság is egyre fontosabb szerepet kap: a munkaerő megbecsültségére, az etikus gazdálkodásra, valamint a biológiai sokszínűségre egyre több figyelmet kell fordítsanak a termelők. Bár a cél természetesen nemes, fontos nem elfelejteni azt, hogy ezek mind költségemelő hatással rendelkeznek.
Bár rövid távon nem várható jelentős árcsökkenés, hosszabb távon van remény arra, hogy a piac stabilizálódik.
Ehhez azonban arra lenne szükség, hogy az értéklánc lejjebb lévő szereplői se nyeljék le később a csökkenő árak után megmaradt profitot, hanem maguk is mérsékeljék az árakat. Erre azonban, ritkán van példa.
Sokan kiárazódhatnak a kávépiacról, és ez főleg az olyan kisebb vállalkozásokat fenyegeti, amelyeket a legtöbb ember csak a „helyi kis kávézóként” ismer. A legnagyobbak képesek lesznek fennmaradni, hiszen kvázi bármilyen árat hajlandóak lesznek megfizetni az alapanyagért; a mérethatékonyságukból adódóan pedig sokkal kisebb áremelések mellett is képesek lesznek működni.
Szemlézte: Lakatos Gergely
Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon