Blog

A kínai elektromos autók megelőzték a Teslát a nemzetközi piacon

A Rest of World legújabb mérései szerint a BYD márkának sikerült Kínában, Afrikában és Dél-Ázsiában is értékesítenie a legmegfizethetőbb modelljeit, a BYD Dolphint és Seagullt/Dolphin Minit, míg a Tesla leginkább Amerikában és Európában adja el a legyártott járműveit. 

A Rest of World legújabb mérései szerint a BYD márkának sikerült Kínában, Afrikában és Dél-Ázsiában is értékesítenie a legmegfizethetőbb modelljeit, a BYD Dolphint és Seagullt/Dolphin Minit, míg a Tesla leginkább Amerikában és Európában adja el a legyártott járműveit. 

Az utóbbi években Kína egyre jelentősebb szerepet kezdett betölteni a nemzetközi autópiacon. Míg korábban az USA és Németország voltak az autógyártás éllovasai, ez mára gyökeresen megváltozott a távol-keleti ország előretörésével.

A folyamat megértéséhez elsősorban érdemes kitekinteni a német autóipar helyzetének romlására és annak okaira.

Németország a globális világ egyik legnagyobb autóiparával rendelkezik, számos híres márka köthető hozzá, mint a VW Konszern, a Mercedes-Benz, vagy a BMW csoport, melyek több országban is rengeteg autót tudtak értékesíteni. A 2020-as évek eseményei (mint a koronavírus-járvány alatti áremelések, az e-autók iránt növekvő kereslet, az olcsó nyersanyag hiánya, az USA és Kína közti versengés) viszont hozzájárultak a német ipar stagnálásához és a kínai gazdaság felemelkedéshez.

Az előretörés másik fontos szempontja Kína fellendülésének történelmi és gazdasági aspektusai.

A hidegháborút követő dinamikus gazdasági fejlődésének köszönhetően az országnak lehetősége adódott a regionális és a globális külpolitikai-külgazdasági terjeszkedésre. Az ország egyre jelentősebb pozíciót kezdett betölteni a nemzetközi rendszerben, melynek következtében mára az Egyesült Államok legjelentősebb geopolitikai-gazdasági vetélytársává vált.

Sikerét és versenyképességét a saját területein fellelhető és az akkumulátorgyártás alapjául szolgáló ritkafémeknek és ásványoknak, a rendelkezésre álló humán erőforrásnak és állami támogatásoknak, továbbá az elektromos motoron alapuló autók (electric vehicles/EV) gyártásának köszönheti. 

A 2027-es célkitűzéseit az e-autók eladását illetően már 2024. áprilisában meghaladta, mivel az új energiahordozó járművek (NEV), pontosabban a tisztán elektromos és plug-in hibrid autók értékesítése az összes autóeladásuk több, mint felét tette ki. 

A kínai márkák közül a Build Your Dreams (BYD) csoportot érdemes kiemelni,

ami a 2024-es év 3. és 4. negyedéves eladási adatait és minőségét tekintve az egyik legversenyképesebb kínai elektromos autómárkává vált a Tesla mellett. Az alábbi táblázat alapján látható, hogy a BYD több országban (pl.: Mexikó, Thaiföld, Japán) tudta olcsóbban értékesíteni saját modelljeit, mint a Tesla.

byd_eladas.png

A BYD mellett érdemes megemlíteni a Changan Automobile, a Geely vagy a Dongfeng csoportokat, amelyek szintén be tudtak törni a nemzetközi piacra, további kihívást jelentve a nyugati cégeknek. 

Az előbbiekben felvázolt információk alapján az a következtetés vonható le, hogy

az elkövetkező években Kína lesz az első számú elektromos autógyártó nagyhatalom a világban.

Gazdasági fejlettségének, politikai kapcsolatainak és földrajzi adottságainak köszönhetően olyan olcsó és jó minőségű járműveket tud gyártani, amelyek fel tudják venni a versenyt az USA-val szemben, ráadásul eredményesebben meg tudnak felelni azoknak a feltételeknek, amelyek miatt az emberek egyre inkább az elektromos autókat választják.

Szemlézte: Boronkay Máté

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon