Az elmúlt években a Panama-csatorna fennmaradását a kiszáradás veszélye fenyegette, amely hosszú távon veszélyezteti a nemzetközi kereskedelemben betöltött szerepét.
A Közép-Amerikában elhelyezkedő, 82 kilométer hosszú Panama-csatorna a nemzetközi rendszeren belül az egyik legfontosabb tengeri és kereskedelmi csomópontként a kontinens egyik legkeskenyebb pontján köti össze az Atlanti- és a Csendes-óceánt, ezáltal időt és költségeket takarít meg a különböző áruk szállításában.
Közlekedését és működését tekintve a földszoroson való közlekedéskor a nyugati bejárattól kell áthaladni rajta a Gatun-tó felé, ahol egy két sávos zsiliprendszer segítségével a hajókat 26 méterrel a tengerszint fölé emelik, hogy át tudjanak kelni a kontinentális választóvonalon, majd a földszoros túloldalán visszaeresztik őket a tengerszintre.
A csatorna 1914-ben nyílt meg amerikai támogatásnak köszönhetően, miután az USA a kolumbiai fennhatóság alatt álló Panamát önálló állammá tette. Az 1970-es években a két ország között egyre nagyobb kérdéssé vált a terület feletti irányítás joga, ami miatt 1977-ben megkötötték a Torrijos-Carter szerződéseket. Ezen okiratok értelmében a közép-amerikai állam
1999. december 31-ére visszaszerezte teljes fennhatóságát az Övezet felett, továbbá az USA-val együttesen biztosítja annak védelmét.
A világtengereken növekvő kereskedelmi tevékenységek miatt 2007 és 2016 között végbement a Panama-csatorna legnagyobb bővítési programja, melynek keretében létrehoztak egy harmadik sávot a csatorna kapacitás megduplázásáért. Az infrastrukturális fejlesztés hozzájárult az új piacok megnyitásához, a méretgazdaságosság növeléséhez, és az éghajlatváltozás mérsékléséhez.
A második elnöki ciklusát töltő Donald Trump egy korábbi beszédében arra hívta föl a figyelmet, hogy Panamában a növekvő kínai befolyás és a vízi út használatáért felszámított „túlzó árak” miatt vissza kell venniük az övezet feletti irányítást.
A kijelentéssel kapcsolatban elmondható, hogy Amerikának több okból is megéri visszaszerezni az övezet feletti irányítást.
Földrajzi elhelyezkedését tekintve a panamai terület stratégiai, logisztikai és nemzetbiztonsági szempontból rendkívül nagy előnyt tud biztosítani a szuperhatalomnak a kontinensen. Gazdasági és közlekedési oldalról pedig a világkereskedelemben betöltött szerepe, valamint a tranzit útvonalai által biztosított gyors vízi közlekedés teszi különlegessé.
Az itt összefoglalt pontok mellett azonban az amerikai vezetésnek figyelembe kell vennie egyrészről a Panamával fenntartott politikai kapcsolatok alakulását. Ricaurte Vásquez, a Panama-csatorna hatóságának ügyvezetője tagadta a pekingi befolyás jelenlétét, elmondása szerint itt a kínai tranzitok száma nőtt. Vásquez emellett hangsúlyozta, hogy
a csatorna biztonságos működése és a vízfelhasználás miatt egy új üzleti modellt kellett bevezetni.
The head of the Panama Canal has rejected claims by US President Trump that it’s been taken over by China and insists a tunnel project under the canal is not solely Chinese.
— Talk to Al Jazeera (@TalktoAlJazeera) March 29, 2025
Watch the full interview here: https://t.co/EvufL6Xae3 pic.twitter.com/p6qhcSPQxP
A politikai oldalhoz szorosan kapcsolódik a másik fontos szempont, ami a területet érintő súlyos aszály visszaszorítása, ami hosszú távon kihat a csatornarendszer működésére és a tengeren történő nemzetközi kereskedelemre egyaránt.
Forrás: CNBC
Összességében elmondható, hogy
az USA Panama-csatornával kapcsolatos törekvései elsődlegesen az országot érintő magas közlekedési tarifákra és a kínai állam hatáskörének visszaszorítására irányulnak, nem pedig a jelenlévő természeti problémák és eltérő politikai nézetek megoldására.
Amennyiben a Trump-kormány tényleges szándékában áll a terület amerikai felügyelet alá vonása, úgy annak érdekében nagyobb figyelmet és forrásokat kell fordítania a Panama-csatorna stabil működéséhez. Ha ezt megteszi, akkor nemcsak az amerikai kontinens és a nemzetközi rendszer egyik legfontosabb kereskedelmi csomópontját segítené meg, hanem az Egyesült Államokról jelenleg kialakult negatív képen is tudna javítani.
Szemlézte: Boronkay Máté
Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon