Blog

Az ukrán civil társadalom adhat lendületet az uniós csatlakozási folyamatnak

A 2022-es orosz invázió során eleinte a nyugati szakértők többsége azt gondolta, hogy Moszkva villámháborús terve könnyedén működni fog Ukrajnában, és az ukrán nép néhány héten belül megadja magát az agresszor akaratának. Ennek ellenére, egy évvel később, a kelet-európai ország továbbra is a…

A 2022-es orosz invázió során eleinte a nyugati szakértők többsége azt gondolta, hogy Moszkva villámháborús terve könnyedén működni fog Ukrajnában, és az ukrán nép néhány héten belül megadja magát az agresszor akaratának. Ennek ellenére, egy évvel később, a kelet-európai ország továbbra is a szuverenitásáért küzd, kisebb-nagyobb sikereket elérve a keleti területekre visszaszorított megszállók ellen. Ez az ellenállóképesség részben az orosz haderő hibáinak köszönhető, azonban nem hagyható figyelmen kívül az ukrán civil társadalom ereje sem. Ez a képesség nem csupán a háború közben jelentős, de a harcok intenzitásának csökkenése után is létfontosságú marad, például Kijev uniós csatlakozásának esetében. A civil társadalom nyújtotta lehetőségeket Marija Golubeva, korábbi lett belügyminiszter, jelenleg a berlini Robert Borsch Stiftung munkatársa elemezte a CEPA Europe’s Edge című online folyóiratában.


Ukrajna csupán 4 nappal az orosz invázió kezdete után nyújtotta be csatlakozási kérelmét az Európai Unióhoz, amelyet követően mind az Európai Parlament, mind az Európai Bizottság ajánlásáról biztosította Kijevet a tagjelölti státusszal kapcsolatban. Utóbbi egy hétpontos javaslattal állt elő, hogy Ukrajna valóban tagjelölti státuszt szerezhessen: ebben az alkotmányos bírói és igazságügyi reformok mellett korrupció-, pénzmosás-, és oligarchaellenes követelmények, illetve a médiaszabályozás és kisebbségvédelem is szerepelnek. Ukrajna csatlakozási folyamata azonban ennél bonyolultabb.

Az Unió tagállamainak szempontjából az a legfontosabb, hogy az említett procedúra minél stabilabban menjen végbe, még akkor is, ha ez a gyorsaság rovására megy.

Golubeva szerint az Európai Unió vezető regionális államai elsőként az integráció reformját akarják végrehajtani, a bővítési törekvéseket háttérbe szorítva.

Ez nem meglepő, hiszen egy nagyjából 40 millió fős lakosságú entitás csatlakozása alapvetően felborítaná az Európai Parlament hatalmi viszonyait.

Ezt igazolja, hogy Ursula von der Leyen, a Bizottság elnöke február elején látogatott Kijevbe, ahol azt nyilatkozta, hogy Ukrajna csatlakozása nincs merev időbeli keretek közé szorítva.

Kijev tagjelölti státusza tehát – elsősorban – a Bizottság hétpontos tervének megvalósulásához van kötve. Golubeva szerint a követelt reformok két fő területre fókuszálnak: a decentralizációra és a jogállamiságra, azonban mindkét esetben szignifikáns fejlődést tapasztalhattunk az elmúlt években. Az előbbit az is mutatja, hogy az ukrán civil társadalom ellenállási gócokat alkotva, valamint a területvédelmi erők keretein belül hatékonyan gyengíti az orosz megszállókat.

Utóbbi szempontjából szintén elengedhetetlen a nem-kormányzati szervezetek és a magánszektor tevékenysége:

civil csoportok például már elkezdték kialakítani az újjáépítési források felhasználásának ellenőrzési rendszerét, egyes agytrösztök szakértői pedig például drónok felhasználásával mérik fel az Oroszország által okozott károkat.

Mindez bizonyítja, hogy a külső donorok támogatásaitól függetlenül az ukrán civil társadalom lendülete legtöbb esetben belső indíttatású. Ennek támogatására

komoly szükség lenne egy transzparens és kiszámítható keretrendszerre, amelyen át az Unió közvetlenül tudja elősegíteni a már létező civil együttműködést.

Ez könnyen implementálható lenne, hiszen a társadalom és a kormányzati szektor kapcsolata kifejezetten jó: 2014 óta számos NGO szakértője lépett politikai pályára.

Az együttműködés hivatalos formáinak kiépítése azonban nem csak a háború szempontjából lenne elengedhetetlen, de az újjépítés esetében is. A civil társadalom szakértői képességei könnyen kitölthetik a kormányzati szektorban tapasztalt hiányosságokat, valamint előmozdíthatják az uniós csatlakozás egyik feltételét, a decentralizációt is.

Kíváncsi vagy, hogyan eszkalálódott az orosz-ukrán konfliktus? A témával kapcsolatos összes cikkünket itt találod.

Szemlézte: Szenes Eszter

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon