Blog

Elveszett tehetségek nyomában a brit felsőoktatás

Program indul Nagy-Britanniában a 21 év feletti diploma nélküliek felsőoktatási képzéséért, írja a BBC.

Program indul Nagy-Britanniában a 21 év feletti diploma nélküliek felsőoktatási képzéséért, írja a BBC.

A brit kormány megkezdte a 18 éven felüli diákok tanulmányi helyzetének áttekintését, amelynek része a tandíjak mértékének vizsgálata és a hallgatók anyagi támogatásának kidolgozása is. Az újabb egyetemeket tömörítő Million Plus csoport felmérése szerint külön erőfeszítéseket kell tenni az egyetemi tanulmányaikat 21 éves kor fölött megkezdő, érettebb hallgatók tanulmányainak elősegítéséért, mint például a fenntartási támogatások helyreállítása, erősebb pénzügyi támogatás biztosítása, és a kifizetetlen diákhitelek helyzetének kezelése.

A program annak nyomán indult, hogy a 2012-es tandíjemelkedések után 20%-kal csökkent az érettebb korú hallgatók száma. A „részmunkaidős” – azaz a munka mellett tanuló – hallgatók száma is nagyot csökkent, és ez a réteg jelentős átfedésben van az idősebb hallgatókkal.

A Million Plus csoport jelentése szerint olyan szakokon, mint pl. a nővérképzés, a tandíj emelése 49%-kal vetette vissza az idősebb hallgatók számát. Ezért arra hívja fel a brit kormány figyelmét, hogy a tandíjak felülvizsgálatakor kiemelten kell kezelni a dolgozó és érettebb korú hallgatók felsőoktatási részvételének elősegítését.

Úgy látják ugyanis, hogy jelentős kihasználatlan munkapiaci potenciált jelenthetnének az egyetemet nem végzett felnőttek, ezt a korosztályt pedig leginkább az tartja vissza a felsőoktatáshoz való csatlakozástól, hogy 2012-ben (több mint 3 millió forintnak megfelelő) 9000, azóta pedig 9250 angol fontra emelkedtek a tandíjak.

Az Egyesült Királyságban egyre fenyegetőbb a termelékenységi kihívás, ezért tartják fontosnak, hogy képzési vagy átképzési lehetőséget biztosítsanak a 21 év feletti diploma nélküli rétegnek. Számukra azonban fontos a rugalmas tanulmányi idő, és a campusoktól helyileg függetleníthető oktatás biztosítása.

Prof. Ebdon, a Felsőoktatáshoz Való Méltányos Hozzáférés Hivatalának vezetője szerint „egyértelmű a társadalmi és gazdasági előnye az emberek felsőoktatási sikerességének, bármilyen korban is érik ezt el. Gyakran azonban tehetséges embereknek kell lemondaniuk a felsőoktatásról, mert anyagi vagy egyéb körülményeik nem teszik lehetővé a képzések elvégzését”.

Ehhez azonban meg kell kezdeni a kevésbé hagyományos tanulási formák támogatásának biztosítását.

Szemlézte: Ottlik Domonkos