Blog

Fejkendők és tilalmak Portugáliában: új korlátozások léptek életbe

A különböző vallások európai helyzete sokszor társadalmi kihívásokat vet fel. A közösségekkel kapcsolatos diskurzusokban gyakran jelenik meg a félelem, az ismeretlenségből fakadó bizonytalanság, az elutasítás különböző formái, valamint az idegenként érzékelt kulturális szemlélet. A társadalmi…

A különböző vallások európai helyzete sokszor társadalmi kihívásokat vet fel. A közösségekkel kapcsolatos diskurzusokban gyakran jelenik meg a félelem, az ismeretlenségből fakadó bizonytalanság, az elutasítás különböző formái, valamint az idegenként érzékelt kulturális szemlélet. A társadalmi előítéletek és a diszkrimináció sok esetben meghatározzák azt a keretet, amelyben eltérő vallási identitásokról és azok fizikai megjelenéséről beszélünk.


Vannak vallások, amelyek előírják a ruházatra és a fizikai megjelenésre vonatkozó szabályokat. Európában azonban, ahol ezek a közösségek többnyire kisebbségben élnek, a társadalmak gyakran nehezen alkalmazkodnak az általuk szokatlannak vagy „eltérőnek” érzékelt megjelenési formákhoz és csoportokhoz.

Európában egyre több ország kezdi el szabályozni a közszférában való megjelenést, pontosabban az arc-és fejtakarásra vonatkozó elemeket.

Bár a szabályozások indoklása gyakran a biztonság köré épül (például az arcfedés személyazonosítást nehezítő hatása miatt), nem hagyható figyelmen kívül, hogy ezek az intézkedések mélyen érintik a vallásokhoz kapcsolódó identitást és a magát a vallásszabadság témakörét is. Az azonosítás és az emberek biztonsága érdekében végzett ellenőrzések elengedhetetlen részei a modern, globalizált és technológiailag előrehaladott világnak. A biztonság elsődlegessége miatt az elmúlt években több európai ország aktívan elkezdte szabályozni a fejet és arcot eltakaró ruhadarabok viselését a közszférában.

Erre a legaktuálisabb példa Portugália, ahol parlamenti javaslott fogadtak el arról, hogy megtiltják a nyilvános helyeken az arc eltakarását nemi vagy vallási indokokból.

A portugál Chega párt által benyújtott javaslatot október végén jóváhagyta a parlament. Jelenleg bizottsági szakaszban folynak a viták, majd egy újabb ülés keretében végleges szavazásra kerülhet sor. Ezután a törvényjavaslat az államfőhöz kerülhet elfogadásra, aki vagy aláírja, vagy ellenkező esetben az Alkotmánybíróság elé küldi. Amennyiben Marcelo Rebelo de Sousa elfogadja a törvényt, annak megszegése esetén pénzbírság jár. Az intézkedés célja a közbiztonság erősítése, a nők jogainak előtérbe helyezése, a társadalmi integráció elősegítése, valamint az azonosítás megkönnyítése.

A női jogokra való hivatkozás a portugáliai párt részéről egy érdekes megközelítés. A fátyol viseletének tiltása egyes megközelítésből sokkal inkább árt a női jogok védelmének, mint használ. Az iszlám közösségekben bizonyos nők helyzetében a kendő megtagadása nem értelmezhető egyszerűen, így a szabályozás belső feszültségekhez és kirekesztéshez vezethet. Ami egyes emberek számára az arc és a fej eltakarását jelenti, az másoknak a vallás gyakorlása, a személyes biztonság és a kulturális identitás része.

Franciaország 2011-től, Belgium szintén 2011-től, Bulgária 2016-tól, míg Ausztria 2017-től tiltja az arc eltakarását nyilvános helyeken.

Míg ezekben az országokban az intézkedések nem közvetlenül vallás ellen irányulnak (több esetben is vallási helyszíneken, és nem nyilvános szférának számító területekre nem vonatkoznak), a legtöbb esetben mégis a vallásos személyek viseltének korlátozására van példa.

Ilyenkor azonban érdemes feltenni a kérdést: milyen veszélyeket rejthet az teljes arcot eltakaró, vagy az arc láthatóságának korlátozó ruhadarabok viselete? Elsősorban valóban az azonosítás problémája merül fel. Ehhez kapcsolódik a kommunikációs nehézség, az egészségügyi kockázatok, majd társadalmi viták, politikai nézeteltérések és végül a jogi kérdések is felmerülhetnek.

Azonban előfordulhat, hogy a félelem sokkal inkább a ruhadarabtól való félelmet tükrözi, és annak kulturális, illetve társadalmi jelentéséből fakad. A valódi fenyegetést nem a fejkendők vagy a vallási alapon viselt takaró ruhadarabok jelentik, hanem a konkrét szélsőséges és támadó fenyegetések. Azonban válságos időszakokban, amikor a biztonság érzete törékeny, gyakran megjelenik az a fajta biztonságiasítás, ami politikai kontextusba helyezi jelen esetben a kijelölt ruhadarabokat (és sok esetben viselőiket). Így alakul ki az a bonyolult értelmezés, hogy attól függetlenül, hogy nem ezekben a ruhadarabokban van maga a fenyegetés, azok a társadalmi kontextusból adódóan mégis radikális bizonytalanságot ébresztenek. De ezek betiltása tényleg növeli az objektív biztonságot, vagy csak a biztonságérzetre hat?

A terrortámadások, a szélsőséges megnyilvánulások és a tömegpánik nem ismeretlen Európában, így az utóbbi időben több vita és politikai párbeszéd is kialakult a vallás-megjelenés és a biztonság közösen értelmezett témakörében. A biztonság törékeny, az emberekben könnyű félelmet és pánikot kelteni, így valóban szükséges a fokozott védelem és az azt megerősítő intézkedések. Azonban az eszközökre, a szigorítások tárgyára és ezeknek hatékonyságára szükséges a hangsúlyt helyezni.

Az adott helyzetből adódóan felmerülhet a gondolat, hogy nem vezetnek-e ezek a fajta korlátozások a szélsőséges irányzatok erősödéséhez? Valamint, hogy az ilyen intézkedések tényleg a közbiztonságot akarják-e szolgálni, vagy valamilyen szinten az egységes társadalomképre törekednek? Ezekre sokszor nem egyszerű választ találni.

Szemlézte: Ignácz Borbála

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon