Blog

Felvirágozhat a kereskedelem Oroszország és India között

A világ legnépesebb demokráciája a Nyugat által embargó alá vont orosz olaj egyik legnagyobb felvásárlójává lépett elő, a napokban pedig felavattak egy olyan egérutat is, amelyen keresztül a szállítási időt a felére, a költségeket pedig a kétharmadára tudják csökkenteni.

A világ legnépesebb demokráciája a Nyugat által embargó alá vont orosz olaj egyik legnagyobb felvásárlójává lépett elő, a napokban pedig felavattak egy olyan egérutat is, amelyen keresztül a szállítási időt a felére, a költségeket pedig a kétharmadára tudják csökkenteni.

Az orosz-ukrán háború, vagy tágabb értelemben az Oroszország-Nyugat szembenállás kapcsán tanúsított indiai semlegességről már több ízben írtunk. A dél-ázsiai regionális nagyhatalom a Moszkva ellen életbe léptetett szankciók miatt továbbra is nyomott áron, gyakorlatilag korlátlan mennyiségben jut hozza az orosz olajhoz. Ennek eredményeképp

Oroszország már a második legnagyobb beszállítója az energiaigényes, feltörekvő gazdaságú országnak,

annak ellenére, hogy korábban szinte elhanyagolható mennyiségben járult hozzá annak ellátásához – közölte a Reuters.

Ráadásul nem csak az olajpiacon léphet hatalmasat előre a két ország kereskedelme. Nemrég ugyanis útnak indították az első olyan szállítmányt Szentpétervárról, amely Indiát már nem Európát megkerülve, hanem az úgynevezett Nemzetközi Észak-Déli Közlekedési Folyosón (INSTC) keresztül fogja elérni – adta hírül az Economic Times.

A 7200 kilométeres közlekedési hálózat multimodális, azaz egyszerre tartalmaz autós, vasúti és vízi szakaszokat, összekötve Észak-Európát az Indiai-óceánnal

a Perzsa-öblön és a Kaszpi-tengeren keresztül. Az orosz szállítmányok a Volga torkolatánál fekvő Asztrahánnál kelnek vízre, ahol a Kaszpi-tengert átszelve megérkeznek az iráni Bandar-e Anzaliba. Innen az országot átszelve kamionok jóvoltából jutnak el a Hormuzi-szorosnál található Bandar-Abbász kikötőjébe, ahonnan már egyenes tengeri út vezet Indiába. 

A várakozások szerint a szállítási idő kevesebb mint 25 nap lesz, miközben ez idáig a kerülőúton csaknem 40 nap volt. Amellett, hogy az új közlekedési útvonal idő- és költséghatékony,

megvalósulásának időzítése geopolitikai szempontból is kiemelkedő jelentőséggel bír, hiszen jelentősen fokozhatja az egyébként is szoros kapcsolatot ápoló Oroszország és India gazdasági együttműködését – komoly aggodalmat keltve ezzel tőlük nyugatra.

Az Economic Times szerzője szerint az INSTC hosszú távon csökkentheti a Szuezi-csatorna, a Földközi-tenger és a Boszporusz világkereskedelmi súlyát, mivel sokak számára kiváló alternatívát jelenthet.

Kíváncsi vagy, hogyan eszkalálódott az orosz-ukrán konfliktus? A témával kapcsolatos összes cikkünket itt találod.

Szemlézte: Irlanda Balázs

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon