A világ legnépesebb demokráciája a Nyugat által embargó alá vont orosz olaj egyik legnagyobb felvásárlójává lépett elő, a napokban pedig felavattak egy olyan egérutat is, amelyen keresztül a szállítási időt a felére, a költségeket pedig a kétharmadára tudják csökkenteni.
Az orosz-ukrán háború, vagy tágabb értelemben az Oroszország-Nyugat szembenállás kapcsán tanúsított indiai semlegességről már több ízben írtunk. A dél-ázsiai regionális nagyhatalom a Moszkva ellen életbe léptetett szankciók miatt továbbra is nyomott áron, gyakorlatilag korlátlan mennyiségben jut hozza az orosz olajhoz. Ennek eredményeképp
Oroszország már a második legnagyobb beszállítója az energiaigényes, feltörekvő gazdaságú országnak,
annak ellenére, hogy korábban szinte elhanyagolható mennyiségben járult hozzá annak ellátásához – közölte a Reuters.
Ráadásul nem csak az olajpiacon léphet hatalmasat előre a két ország kereskedelme. Nemrég ugyanis útnak indították az első olyan szállítmányt Szentpétervárról, amely Indiát már nem Európát megkerülve, hanem az úgynevezett Nemzetközi Észak-Déli Közlekedési Folyosón (INSTC) keresztül fogja elérni – adta hírül az Economic Times.
A 7200 kilométeres közlekedési hálózat multimodális, azaz egyszerre tartalmaz autós, vasúti és vízi szakaszokat, összekötve Észak-Európát az Indiai-óceánnal
a Perzsa-öblön és a Kaszpi-tengeren keresztül. Az orosz szállítmányok a Volga torkolatánál fekvő Asztrahánnál kelnek vízre, ahol a Kaszpi-tengert átszelve megérkeznek az iráni Bandar-e Anzaliba. Innen az országot átszelve kamionok jóvoltából jutnak el a Hormuzi-szorosnál található Bandar-Abbász kikötőjébe, ahonnan már egyenes tengeri út vezet Indiába.
Here is a visual comparison between INSTC (~7,200 km) and the standard route between Mumbai and St.Petersburg that goes through the Suez Canal (~16,112 km).
— Dimitri Alexander Simes (@DimitriASimes) June 14, 2022
Based on the figures I’ve seen, INSTC is expected to reduce transport costs by 30% and travel time by 40%. pic.twitter.com/MkYBpUCkiE
A várakozások szerint a szállítási idő kevesebb mint 25 nap lesz, miközben ez idáig a kerülőúton csaknem 40 nap volt. Amellett, hogy az új közlekedési útvonal idő- és költséghatékony,
megvalósulásának időzítése geopolitikai szempontból is kiemelkedő jelentőséggel bír, hiszen jelentősen fokozhatja az egyébként is szoros kapcsolatot ápoló Oroszország és India gazdasági együttműködését – komoly aggodalmat keltve ezzel tőlük nyugatra.
Az Economic Times szerzője szerint az INSTC hosszú távon csökkentheti a Szuezi-csatorna, a Földközi-tenger és a Boszporusz világkereskedelmi súlyát, mivel sokak számára kiváló alternatívát jelenthet.
Kíváncsi vagy, hogyan eszkalálódott az orosz-ukrán konfliktus? A témával kapcsolatos összes cikkünket itt találod.
Szemlézte: Irlanda Balázs
Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon