Blog

Geopolitika a vasútvonal mögött: minek köszönhető a Kína-Laosz vasút virágzása?

Kína nagyban finanszírozta annak a Laoszt Kínával összekötő vasútvonalnak az építését, ami 2021-es átadása óta, rekordokat döntő forgalmat produkál. 

Kína nagyban finanszírozta annak a Laoszt Kínával összekötő vasútvonalnak az építését, ami 2021-es átadása óta, rekordokat döntő forgalmat produkál. 

A vasútvonal egy több mint 400 kilométeren keresztül futó infrastrukturális építmény, ami összeköti a Kunming (Kína) és Vientián (Laosz) vonalat. A személyszállítás mellett, mint kereskedelmi útvonal is működik, a pán-ázsiai vasúti hálózat és a kínai „Belt and Road Initiative (BRI)” részeként, amelynek célja összekötni Kínát az ASEAN-gazdaságokkal, szárazföldi útvonalon. 2025 első öt hónapjában 2,48 millió tonna árut szállítottak rajta, több mint 1,4 milliárd dollár értékben. A vasútvonal egy körülbelül 5,9 milliárd dollár értékű projekt, amelyet a Kínai Export–Import Bank, kínai állami tulajdonú vállalatok és a laoszi kormány közösen finanszíroztak. 

Kína a Laoszban megjelenő gazdasági és befektetői jelenlétével erősíti stratégiai és geopolitikai jelenlétét a Délkelet-Ázsiai régióban, ezt pedig a vasút virágzása is igazolja.

Kína szomszédos országként kiemelt szerepet játszik Laosz legfőbb befektetői között, régóta meghatározó tényező az ország gazdasági és befektetési életében. Kína infrastruktúraépítése és gazdasági dominanciája növeli a befolyását a szomszédos országban. A Laoszon áthaladó vasútvonal Kína hosszú távú stratégiai célját szolgálja, hogy alternatív kereskedelmi útvonalakat hozzon létre a tengeri útvonalak mellett, szárazföldi összeköttetések révén. Különösen fontos Kína céljai között a tengeri útvonalaktól való függés csökkentése, a szárazföldi kapcsolatok erősítésével. A megvalósult vasút jelentősen gyorsítja és zökkenőmentessé teszi az exportot Laoszon keresztül Thaiföld, Vietnám, Malajzia és más ASEAN-országok felé. Fontos elem az is, hogy a beruházás révén Kína a politikai nyomásgyakorlás eszközeit is elnyerheti, a felhalmozott hitel és annak visszafizetései miatt. Mindemellett, a laoszi kormány szerint a vasút elősegíti az ország gazdasági fejlődését, gyors és biztonságos közlekedést biztosít, miközben növeli a befektetéseket és a turizmust.

Laosz gazdaságilag és infrastrukturálisan erősen függ Kínától, így érdemes lehet figyelemmel kísérni, hogy Kína hogyan használja ki Laosz szomszédságát a régióban való nagyobb sikerek elérésére.

laoszkina.png

Forrás: China Global Investment Tracker

Amellett, hogy az eddig elszigetelt ország turizmusa és gazdasága is profitált a vasút és az új összeköttetések révén, a Kínától való függés komoly problémákat vet fel. A Kína felé fennálló államadósság jelentősen megemelkedett, ami olyan következményekkel járhat, mint a szuverenitás csorbulása és az ország fokozódó kiszolgáltatottsága. A vasút megépítése olyan társadalmi egyenlőtlenségeket és problémákat idézett elő, amelyek máig megoldatlanok – ide tartozik például a kártérítésükre váró helyiek helyzete.  A vasútvonal megépítése, az ezzel járó a befektetői és finanszírozói helyzet érintheti a régió biztonsági egyensúlyát, mivel Kína így méginkább meghatározó szereplővé válik Délkelet-Ázsiában.

A Laosz–Kína vasútvonal megépítése és jelenlegi virágzása nemcsak egy gazdasági fejlesztés megvalósulása, hanem egy fontos geopolitikai lépés Kína részéről, amellyel megerősíti jelenlétét és alakítja a hatalmi viszonyokat Délkelet-Ázsiai régióban.

Szemlézte: Ignácz Borbála

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon