Ezermilliárd dollárt, azaz mintegy 275 ezer milliárd forintnyi összeget költene Donald Trump kormánya infrastrukturális beruházásokra az elkövetkezendő 10 évben. A Newsweek úgy tudja, az elnök ezen a héten országos körútra indul, hogy felmérje az ország infrastrukturális állapotát.
Kiszabadulhat Trump a politikai intrikák és az egymást érő botrányok szorításából – a következő hetekben a nyakába veszi az országot, hogy megvalósítsa másik fontos kampányígéretét, az amerikai infrastruktúra felvirágoztatását. Ezúttal vélhetően csendesebb vizekre evez a csaknem fél éve beiktatott vezető, miután eddig jelentősebb sikereket sem a külpolitikában, sem belföldön nem tudott elérni.
Az Egyesült Államok öregedő repülőtereinek, utainak és vasútvonalainak felújítása, illetve építése is szerepel Donald Trump régóta dédelgetett, az infrastruktúra fejlesztését célzó tervében. A Fehér Ház reményei szerint a nagyszabású beruházások új munkahelyeket teremthetnek, a gazdaság élénkülését maga után vonva. A 10 éves, ezermilliárd dollár értékű terv megvalósulásához ugyanakkor nem csak az elnök, de a Kongresszus jóváhagyása is szükséges – mellyel Trumpnak eddig igencsak meggyűlt a baja. Az egyébként republikánus többségű szervezet nem hagyta jóvá sem az elnök nagy port kavaró egészségügyi tervezetét, sem adóreformját.
Egy sikeres és népszerű lépés pedig úgy kellene a botrányt botrányra halmozó Trumpnak, mint egy falat kenyér: az orosz beavatkozás lehetősége a 2016–os választásokba, illetve az ezzel kapcsolatos ügyet vizsgáló volt FBI-elnök váratlan kirúgása eddig elhomályosították az elnök próbálkozásait. Ígéretei és tervei helyett botrányai uralták a közbeszédet – ám a republikánusok reményei szerint Trump infrastruktúrával kapcsolatos országos körútjával ez hamar megváltozhat. „Meg kell néznünk Trumpot Washingtonon kívül, útközben is. Úgy gondolom, meg kell néznünk Trumpot, ahogyan leköti és feltüzeli a bázisát” – nyilatkozta Chris Barron, egy republikánus stratéga a Reutersnek.
Az elnök megítélésének és népszerűségének remélt emelkedésén kívül más célt is szolgál a hétre már négy helyszínt is magába foglaló körút. Például Trump a héten nyilvánosságra kívánja hozni reformtervezetét, melyben privatizálni kívánja a légiforgalmi irányító rendszereket. Majd több kormányzóval és polgármesterrel is tanácskozni fog a Fehér Házban, hogy megbeszéljék azok igényeit és a különböző terveket – ami már csak azért is fontos, mert az infrastruktúra nagy része az Egyesült Államokban a helyi szervek és az egyes államok kezében van. Végül az elnök a Közlekedési Minisztériummal való tárgyalással zárja a hetet, mely az utakkal és a vasutakkal kapcsolatos reformokról fog szólni, ismertette Gary Cohn, Trump gazdasági főtanácsadója a hét menetrendjét.
Egyébként Trump a magánszektor ösztönzésében látja az infrastruktúra fejlesztésének motorját. Terve az állami és helyi kormányzatokat bátorítaná eszközök bérbeadására, így további projektekhez is forrásokat biztosítva. Mindehhez Trump 200 milliárd dollárt kért a Kongresszustól – azonban a Fehér Háznak konkrét törvénytervezete egyelőre még nincs, és a közeljövőben nem is várható.
Az infrastruktúra fejlesztése viszont egy olyan tervnek ígérkezik, mely népszerűséget hozhat az elnök számára, így a folyamatos fiaskók után egy jelentősebb sikert is elkönyvelhetne – nem is beszélve az előnyökről, melyet az Egyesült Államok ezáltal élvezhetne. „Nem számít, ki vagy – egy farmer a Középnyugatról, egy anya, aki a gyerekeit hozza és viszi iskolába, vagy munkába, egy egyetemista, aki oda–vissza repül az iskolájához – az infrastruktúra mindannyiunkra hatással van” – tette hozzá az elnök gazdasági főtanácsadója.
Szemlézte: Illés Gergő