Blog

Mennyibe kerülne Ukrajna újjáépítése?

A Világbank becslése szerint Ukrajna háború utáni újjáépítése fél billió dollárba kerülne, azonban Ukrajna szerint ennek a duplája lenne szükséges. Ezek a költségek folyamatosan növekednek minden egyes nappal, amíg tart a háború.

A Világbank becslése szerint Ukrajna háború utáni újjáépítése fél billió dollárba kerülne, azonban Ukrajna szerint ennek a duplája lenne szükséges. Ezek a költségek folyamatosan növekednek minden egyes nappal, amíg tart a háború.

Annak ellenére, hogy Ukrajna jelentős pénzügyi segítségre szorul, a történelem során egyetlen országot sem sikerült felemelni a szegénységből pusztán nemzetközi segélyek révén. Éppen ezért Kijevnek olyan lépéseket kellene tennie, amelyek vonzóbbá teszik az országot a magánbefektetők számára, mivel az óriási összegek előteremtése szinte lehetetlen feladat lenne kizárólag segélyek útján.

Az ősszel esedékes amerikai választások hatása miatt fontos cél lehet az Egyesült Államok számára, hogy a következő elnöki ciklus végéig békét kössön a két harcoló fél között.

Az amerikai adófizetők azonban nem szívesen vállalnák ennek költségeit, különösen, hogy az Egyesült Államok eddig is körülbelül 175 milliárd dollárt költött a háborúra. Emellett Ukrajna háború előtti tartozásai is hamarosan esedékesek a nyugati hitelező országok felé, növelve a nyomást Kijeven azok visszafizetésére.

A külföldi segélyek hosszú távon nem bizonyultak fenntartható megoldásnak, mivel a programok végeztével az érintett országok gazdaságai gyakran visszaesnek, és a szükséges reformok elmaradnak. A külföldi pénzek sok esetben csak ideiglenesen tartják életben az országok gazdaságait. Erre jó példa Irak és Bosznia-Hercegovina esete, ahol 220 milliárd, illetve 2 milliárd dollárt kaptak, de a segélyek megszűntekor gazdaságaik összeomlottak.

Továbbá, a nemzetközi segélyek gyakran a Világbankon keresztül jutnak el a célországokba. Mivel a Világbank legnagyobb partnerei kínai vállalatok, fennáll a veszély, hogy az amerikai adófizetők pénze közvetve a kínai államon keresztül jutna el Ukrajnába. Kína pedig támogatja az orosz hadi gépezetet, ami tovább bonyolítja a helyzetet.

Ugyanakkor az újjáépítés elengedhetetlen a nem katonai célpontokban keletkezett irdatlan károk helyreállítására.

Második világháborút követő Marshall-segély az egyetlen példa a történelemben, amely sikeresen járult hozzá a részesülő országok gazdasági helyreállításához és hosszú távú növekedéséhez. Ennek sikeressége több tényezőre vezethető vissza, amelyek messze túlmutattak a puszta pénzügyi támogatáson.

Ahhoz, hogy Ukrajna sikeresen újjáépítse magát, elengedhetetlen, hogy megvalósítsa a Marshall-segélyhez fűzött elvárásokat.

Ezek az elvek elősegítették a piac liberalizációját és meghatározott időtartamra terjedtek ki. Jelenleg Ukrajna előtt még számos kihívás áll, amelyeket meg kell oldania annak érdekében, hogy vonzóbbá váljon a magánbefektetők számára és hosszú távú gazdasági növekedést érjen el.Kulcsfontosságú feladatok Ukrajna számára

1. Állami vállalatok privatizációja

    Privatizációs program elindítása: Az ígéretek ellenére Ukrajna még nem kezdett hozzá a több mint 3500 állami vállalata privatizációjához. A privatizáció felgyorsítása és átlátható lebonyolítása hozzájárulhat a gazdasági hatékonyság növeléséhez és a befektetői bizalom erősítéséhez.

    Monopóliumok megszüntetése: Az állami monopóliumok lebontása és a verseny előmozdítása elengedhetetlen a piacok liberalizációjához és a gazdasági növekedéshez.

2. Korrupció elleni küzdelem

    Antikorrupciós intézkedések: A korrupció elleni küzdelem megerősítése, beleértve az átláthatóság növelését, az elszámoltathatóságot és a korrupcióellenes intézmények hatékony működését.

    Jogállamiság erősítése: A jogállamiság biztosítása és a bíróságok függetlenségének garantálása alapvető fontosságú a befektetői bizalom növeléséhez.

3. Adórendszer reformja

    Adóterhek csökkentése: A magas adók csökkentése és az adórendszer egyszerűsítése csökkenti az üzleti költségeket és vonzóbbá teszi az országot a befektetők számára.

    Adóadminisztráció modernizálása: Az adóbehajtás hatékonyságának növelése és az adócsalás elleni küzdelem szintén hozzájárul a gazdasági stabilitáshoz.

4. Gazdasági és strukturális reformok

    Piaci liberalizáció: A piacok liberalizációja és a verseny előmozdítása, amely lehetővé teszi az innovációt és a gazdasági növekedést.

    Strukturális reformok: A gazdasági szerkezet modernizálása, beleértve az ipar és a mezőgazdaság fejlesztését, valamint az infrastruktúra modernizációját.

5. Befektetőbarát környezet teremtése

    Befektetői jogok védelme: A befektetők jogainak védelme, a jogbiztonság és az átláthatóság növelése.

    Bürokrácia csökkentése: Az üzleti tevékenység indításának és működtetésének egyszerűsítése, a bürokratikus akadályok csökkentése.

Ez a feladat nem könnyű, arra is tekintettel, hogy az ország elitjének el kellene engednie az eddigi kiváltságait.  Ez és a szükséges reformok végrehajtása kulcsfontosságú Ukrajna jövőbeli gazdasági sikeréhez.

A közelmúltbeli NATO csúcs döntése, amely Ukrajnát Európa biztonsági ernyője alá vonja, növeli a magánbefektetések növekedésének kilátásait, mivel a biztonsági és politikai stabilitás erősödik. A nemzetközi közösség és a NATO támogatása segíthet Ukrajnának a reformok és fejlesztések végrehajtásában, ami hosszú távon fenntartható gazdasági növekedést eredményezhet.

Szemlézte: Fehér Szabolcs

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon