Blog

Mi fontos a Z generációs szavazóknak? – A gazdaságon áll vagy bukik az elnöki verseny

Nyolc millió fiatal fog először szavazni az amerikai elnökválasztáson. A választók mintegy harmadát kitevő 35 év alatti szavazókért mindkét párt harcol, és a felmérések szerint a gazdaság a legfontosabb prioritás számukra.

Nyolc millió fiatal fog először szavazni az amerikai elnökválasztáson. A választók mintegy harmadát kitevő 35 év alatti szavazókért mindkét párt harcol, és a felmérések szerint a gazdaság a legfontosabb prioritás számukra.

Bár a reprodukciós jogok, a gázai háború és a fegyveres erőszak uralja a címlapokat, ha a fiatal szavazók politikai prioritásairól van szó, a 18-26 évesek a gazdasági növekedést, a jövedelmi egyenlőtlenséget és a szegénységet tartják az ország legfontosabb problémáinak - derül ki a Chicagói Egyetem által készített és szeptemberben közzétett Gen Forward felmérésből

Ez ellentétben áll a 2020-as választásokkal, amikor ugyanezen felmérés szerint a COVID-19, a rasszizmus és az egészségügy megelőzte a gazdaságot, mint a fiatal szavazókat az urnákhoz vezető fő kérdéseket.


A fiatalok manapság olyan kihívásokkal néznek szembe, mint a magas bérleti díjak, a megfizethetetlen lakások és a lassuló munkaerőpiac.

A 22-24 évesek több adóssággal rendelkeznek mindenféle formában - hitelkártya, autóhitel és jelzálog -, mint az ezredfordulósok ugyanebben az életkorban és az adósságuk gyorsabban nő, mint a jövedelmük

- állapította meg a TransUnion hitelügynökség. A múlt hónapban a Federal Reserve több mint négy év óta először csökkentette a kamatlábakat, ami emberek milliói számára vezethet a jelzáloghitelek, hitelkártyák és megtakarítási kamatok alacsonyabb költségeihez. Azt azonban még nem lehet tudni, hogy a kamatlábak változása megváltoztatja-e az emberek gazdasági kilátásait is. A lemaradástól való félelem pedig a szakértők szerint az urnákhoz vezetheti a szavazókat.

Abby Kiesa, a Center for Information and Research on Civic Learning and Engagement (CIRCLE) igazgatóhelyettese a BBC-nek elmondta, hogy arra számít, a fiatal szavazók mintegy fele részt vesz a választásokon – ez hasonló részvételi arányt jelent, mint 2020-ban, amikor évtizedek óta a legmagasabb volt a voksolási hajlandóság a körükben. 

Ez még mindig messze elmarad a többi korcsoport részvételi arányától. Az amerikai népszámlálás adatai szerint 2020-ban a 35-64 éves választásra jogosultak 69%-a, míg a 65 év felettiek 74%-a járult az urnákhoz. Egy olyan helyzetben azonban, amelynek eredménye borotvaélen táncol, az új szavazók jelentős részének megnyerése segíthet egy jelöltnek megszerezni a győzelemhez szükséges lökést.

Kiesa szerint a gazdasági nehézségek kezelésére való összpontosítás kulcsfontosságú lesz, ha a politikusok azt remélik, hogy növelni tudják a politikától elszakadtnak érző Z generációsok részvételét.

Az elmúlt három választás során a fiatal szavazók részvételi aránya történelmi jelentőségű volt - mondta. „Olyan jelöltekre van szükségünk, akik megértik, bevonják őket, és beszélnek velük. Ezen kell változtatni.”

A két elnökjelölt - Trump és Harris - az elmúlt hetekben élesítették gazdasági kampányukat, és fokozták a fiatal szavazók megszólítására tett erőfeszítéseiket.

Harris a Biden-kormányzat gazdasági kezdeményezéseit bővítette a diákhitelek elengedése, a fogyasztói árképzés és a lakhatás megfizethetősége körül. Javaslatot tett egy 25 ezer dolláros támogatásra az első lakásvásárlók számára, valamint egy 6 ezer dolláros adójóváírásra az újszülöttet nevelő családok számára. Kampánya megduplázta ifjúsági szervezői létszámát, és nagy összegeket fektetett be a digitális hirdetésekbe. Olyan ismert hírességek támogatták, mint Taylor Swift és Billie Eilish. Harris az elmúlt időszakot ráadásul azzal is töltötte, hogy a kulcsfontosságú államok egyetemi kampuszain turnézott.

Eközben Trump igyekezett kihasználni a fiatalok gazdasági elégedetlenségét, támadta Harris és Biden gazdasági teljesítményét, és kiemelte, hogy kormánya alatt csökkentek az árak.

Mind ő, mind Harris ígéretet tett a borravaló megadóztatásának megszüntetésére - ez a lépés a fiatalok millióit foglalkoztató szolgáltatóipart célozza -, és elkötelezte magát a kriptopénzek szabályozási akadályainak megszüntetése mellett.

A volt elnök a közösségi médiában, podcastokon és influencerekkel való partnerségeken keresztül is megpróbálta elérni a fiatalabb szavazókat. TikTok videókat posztolt olyan influencerekkel, mint Logan Paul és Adin Ross.

A közvélemény-kutatások azt mutatták, hogy Trump teret nyert a fiatal szavazók körében, amíg a 81 éves Biden volt az ellenfele. A Harvard Institute of Politics szeptember végén közzétett felmérése szerint ugyanakkor Harrisnek a 18-29 éves valószínű szavazók körében már 31 pontos előnye van Trumppal szemben.

Szemlézte: Veres Kata

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon