Blog

Természeti katasztrófák veszélyeztetik az amerikai oktatást

A klímaváltozás okozta természeti katasztrófák egyre sűrűbben fordulnak elő, és ezt az érintett területek iskolái is megszenvedik. Legyen az tornádó, extrém hőség vagy áradás, az amerikai intézmények már mindet átélték. A károk kijavítása évekbe telik, nem is beszélve a folyamatosan megszakított…

A klímaváltozás okozta természeti katasztrófák egyre sűrűbben fordulnak elő, és ezt az érintett területek iskolái is megszenvedik. Legyen az tornádó, extrém hőség vagy áradás, az amerikai intézmények már mindet átélték. A károk kijavítása évekbe telik, nem is beszélve a folyamatosan megszakított oktatásról, ami a tanulók vizsgaeredményein is meglátszik.

A New York Times több ilyen esetet is bemutatott. 2018-ban a Michael hurrikán pusztított Florida északnyugati részén, ahol a Calhoun megyei iskolák jelentősen megrongálódtak. A körülbelül 250 km/h erejű szél lerombolt egy általános iskolát, és több középiskolai lelátót kitépett a földből.

Olyan volt, mintha egy atombomba csapódott volna be

– mondta Darryl Taylor Jr, a körzet vezetője. Hiába telt el öt év, a calhouni tanintézmények még nem tudták befejezni az újjáépítési munkálatokat, amiket a Covid járvány kitörése is akadályozott.

New Yorkban nemrég áradás volt, ami több mint 300 iskolát érintett: az étkezők és konyhák használhatatlanná váltak, és volt olyan épület, amelyet evakuálni kellett.

A régi épületek nincsenek megfelelő légkondicionálással felszerelve, így a tanév elején több iskolát bezártak az elviselhetetlen hőség miatt. Mauiban a Dora hurrikán által felerősített futótűz leégetett egy általános iskolát és másik háromban is kárt okozott, míg Philadelphiában azbesztet találtak az épületek falában, ami miatt hat intézményt is bezártak.

Az Egyesült Államokban mindenhol óvatosabbnak kell lennünk ezzel kapcsolatban, és lehet, hogy meg kell változtatni az iskoláink működését annak érdekében, hogy alkalmazkodjunk az éghajlatváltozáshoz

– mondta Dr. Jonathan T. Overpeck, a Michigan-i Egyetem Környezetvédelmi és Fenntarthatósági Iskolájának dékánja. Azonban a legtöbb állam nem tud megfelelő pénzügyi támogatást nyújtani a katasztrófa sújtotta tanintézményeknek. A finanszírozás hiányában nem tudják elvégezni a szükséges modernizálást sem, ami megerősíthetné az épületeket a veszélyekkel szemben.

A gyermekek eközben az eseményektől olyan mentális nehézségekkel küszködnek, mint a szorongás, az alvászavar, a koncentrációs nehézségek vagy a fokozott ingerlékenység.

Félő, hogy a Covid alatt kezdődő tanulmányi lemaradás is tovább rosszabbodik, hiszen a rendszeres bezárások akadályozzák az oktatás menetét. Az Országos Oktatási Statisztikai Központ tanulmányi fejlődés mérése alapján, a 9 éves tanulók átlagos pontszámai 2022-ben 5 ponttal csökkentek olvasásból és 7 ponttal matematikából 2020-hoz képest. Ez a legnagyobb átlagos csökkenés olvasásban 1990 óta, és az első mérséklődés matematikában.

Cahoun megyében az újjáépítési tervekben szerepel golyóálló üveg telepítése és egy menedékhellyé alakítható étkező is. Az új létesítményeknek tartósnak és megbízhatónak kell lenniük, hiszen a klímaváltozás nem fordítható vissza. Bárhogy is nézzük, a jövő tanulóinak és tanáraiknak mindenre fel kell készülniük, és minél jobb tájékoztatást biztosítani a potenciális vészhelyzetekről, teendőkről. De vajon milyen jövője lehet egy olyan iskolarendszernek, amelynek oktatás helyett a természeti katasztrófák kivédésére kell koncentrálnia?

Szemlézte: Veres Kata

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon