Médiamegjelenések
Dr. Paul Du Quenoy előadása legelején kiemelte, hogy a “Laura: Was She Really a Dream?” az egyik legjelentősebb filmnek számított az öreg kontinensen a második világháborút követő időszakban. Először egy filmfesztivál keretén belül vetítették le, és hatalmas sikere miatt hatást gyakorolt az éppen akkor kibontakozó nouvelle vague művészi mozgalomra: “A film noirral kapcsolatban azt tapasztalhatjuk, hogy a rendezők a színek hiányának ellensúlyozása érdekében nagymértékben támaszkodnak az árnyékok használatára. A sötétség és a világosság ellentétére építik fel a filmjeiket.”
A harmincas-negyvenes években fontos társadalmi változások mentek végbe a világ különböző pontjain, és a hivatalos intézményekbe vetett általános bizalmatlanság mindenhol felbukkant. Dr. Paul Du Quenoy hangsúlyozta, hogy ennek hatására megjelent az az igény, hogy az agresszió, a szenvedély, a titokzatosság megjelenítésre kerüljenek a filmvásznakon. Ekkor alakult ki a ma is jól ismert gengszterfilm műfaj. A korbeli filmekre jellemző volt az életszerű karakterek megjelenítése: Rengeteg csalódott ember volt, akik olyan dolgokon mentek keresztül, amelyeket nem lett volna szabad megtapasztalniuk és kifejezniük: kapzsiság és megszállottság, erőszak és harag, heves indulatok, agresszió – ezek mind olyan érzelmek, amelyeket nem illett megmutatni a közösségi életben, viszont olyan érzések, amelyeket az emberek természetes módon megélnek az életük során. És ebből születettek meg a “dark film”-ek.
Az előadás második felében a film kialakulásának történetét mutatta be Paul Du Quenoy, aki elmondta, hogy a film egy Vera Caspary által írt regény alapján készült, és Otto Preminger osztrák származású filmrendező segítségével vált sikeres forgatókönyvvé. Caspary a regényt a Barbarossa hadművelet kezdete és a Pearl Harbor-i támadás között írta meg, és a filmet már 1944-ben vetítették. A világklasszis sikeréhez hozzájárult a David Raksin által szerzett “Laura” című dal is.